Μονάδα:
Τμήμα Μουσικών ΣπουδώνΒιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-03-08
Συγγραφέας:
Παπαγεωργίου Παναγιώτα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μαρία Παπαπαύλου, Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Γιάννης Μυράλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Τεχνών, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Βασιλική Λαλιώτη, μ. Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Παύλος Κάβουρας, Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Λάμπρος Λιάβας, Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Σμαράγδα Χρυσοστόμου, Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Παναγιώτης Κανελλόπουλος, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μουσικές του Κόσμου στην εκπαίδευση: Μια εθνομουσικολογική μελέτη
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μουσικές του Κόσμου στην εκπαίδευση: Μια εθνομουσικολογική μελέτη
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή διερευνά μέσα από μια εθνομουσικολογική-εθνογραφική προσέγγιση τις εμπειρίες παιδιών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης δύο δημοτικών σχολείων από ένα πρόγραμμα με Μουσικές του Κόσμου, το οποίο καταρτίστηκε με εθνομουσικολογικά κριτήρια και διδάχθηκε στα παιδιά από την ερευνήτρια-δασκάλα. Στόχος είναι η ανάδειξη των τρόπων με τους οποίους η ενασχόληση των παιδιών με τις μουσικές του προγράμματος –μια ενασχόληση που περιελάμβανε τόσο τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες μουσικής επιτέλεσης όσο και τη γνωριμία τους με το ιστορικό/πολιτισμικό πλαίσιο της κάθε μουσικής– βιώθηκε και αξιολογήθηκε από αυτά και ενδεχομένως τα επηρέασε σε γνωστικό, μουσικό, διαπροσωπικό-κοινωνικό ή άλλο επίπεδο. Οι απόψεις, οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι δράσεις των παιδιών αποτελούν κεντρικό αντικείμενο της διερεύνησης. Το εθνογραφικό υλικό, που συγκεντρώθηκε μεταξύ Οκτωβρίου του 2016 και Ιουνίου του 2017, προέρχεται από τη συμμετοχική παρατήρηση, από τις συνεντεύξεις/συζητήσεις με τα παιδιά και από τα πολυάριθμα γραπτά τους. Στο κείμενο της διατριβής η πυκνή αφήγηση της επιτόπιας έρευνας στα δύο σχολεία φωτίζει την καθημερινότητα και το περιεχόμενο των μαθημάτων, τις προσωπικότητες των παιδιών και τις σχέσεις μεταξύ όλων των εμπλεκομένων. Η ερμηνεία του εθνογραφικού υλικού αναπτύσσεται σε τρεις θεματικές, που αποκαλύπτουν τις διάφορες πτυχές της εμπειρίας των παιδιών με τις Μουσικές του Κόσμου. Η θεματική «Ανακάλυψη, γνώση, επίγνωση» συζητά τα όσα ανακάλυψαν και κατάλαβαν τα παιδιά για τη μουσική και τις άλλες κουλτούρες, αναδεικνύοντας τους τρόπους με τους οποίους οι ανακαλύψεις και οι κατανοήσεις αυτές τα οδήγησαν στο να συνειδητοποιήσουν τις προκαταλήψεις τους, να δουν με νέους τρόπους τον εαυτό τους και τον κόσμο και να αναθεωρήσουν πολλές πρότερες απόψεις τους. Η θεματική «Μουσικές συγκινήσεις» εξετάζει τα συναισθήματα που ένιωσαν τα παιδιά με αφορμή τα τραγούδια του προγράμματος, το πώς βίωσαν την ενσώματη και ενεργητική εμπλοκή τους με αυτά μέσα από ποικίλες δραστηριότητες επιτέλεσης, καθώς και το πώς η όλη εμπειρία κινητοποίησε την επιθυμία τους να γνωρίσουν κι άλλες μουσικές κουλτούρες του κόσμου. Τέλος, η θεματική «Σχέσεις και συνδέσεις» επικεντρώνεται στην ενωτική επίδραση που είχε μεταξύ των παιδιών η από κοινού συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, στην αίσθηση σύνδεσης που βίωσαν με τους ανθρώπους από άλλες κουλτούρες, καθώς και στη δυνατή σχέση που ανέπτυξαν με την ερευνήτρια-δασκάλα. Η έρευνα δείχνει ότι η εμπλοκή με τις Μουσικές του Κόσμου, όταν είναι εμποτισμένη με τις εθνομουσικολογικές αξίες, αποτελεί μια συνάντηση με τον Άλλον, που μπορεί να έχει ισχυρότατη μετασχηματιστική επίδραση στα παιδιά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
Εθνομουσικολογία, Μουσική εκπαίδευση, Μουσικές του κόσμου, Εθνογραφική έρευνα, Πολυπολιτισμική μουσική εκπαίδευση, Παιδιά, Εμπειρίες με μη-οικείες μουσικές κουλτούρες
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
343