Μονάδα:
Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής ΕνημέρωσηςΒιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-12-09
Συγγραφέας:
Βαρβάκη Αρχοντούλα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μανώλης Χαιρετάκης, Ομότιμος Καθηγητής, Tμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Στέλιος Παπαθανασόπουλος, Καθηγητής, Tμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Γεράσιμος Κουζέλης, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, ΕΚΠΑ
Κύρκος Δοξιάδης, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, ΕΚΠΑ
Λίζα Τσαλίκη, Καθηγήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Ιωάννα Βώβου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Αγγελική Γαζή, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αναπαραστάσεις της κρίσης από την ελληνική ψυχαγωγική τηλεόραση, κατά το ξέσπασμά της (2010-2013). Οι περιπτώσεις των σειρών “Η γενιά των 592 ευρώ” και “Πίσω στο σπίτι” και της σατιρικής εκπομπής “Αλ τσαντίρι νιουζ”.
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αναπαραστάσεις της κρίσης από την ελληνική ψυχαγωγική τηλεόραση, κατά το ξέσπασμά της (2010-2013). Οι περιπτώσεις των σειρών “Η γενιά των 592 ευρώ” και “Πίσω στο σπίτι” και της σατιρικής εκπομπής “Αλ τσαντίρι νιουζ”.
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας διατριβής είναι η μελέτη της αναπαράστασης της ελληνικής κρίσης μέσα από την ψυχαγωγική τηλεόραση. Τα προγράμματα που θα μελετήσουμε είναι δύο κωμωδίες καταστάσεων και μία σατιρική εκπομπή. Στηριζόμαστε στη σκέψη των Fiske και Hartley, που βλέπουν την τηλεόραση ως ένα σύγχρονο βάρδο και υποθέτουμε ότι η ψυχαγωγική τηλεόραση, ανταποκρινόμενη στο ρόλο αυτό και ως μέρος της αλυσίδας κειμένων των ΜΜΕ, έχει συμβάλλει και αυτή στην αναπαράσταση της κρίσης, χωρίς να ξεφεύγει από το πλαίσιο που ορίζουν τα ενημερωτικά προϊόντα των ΜΜΕ, αλλά φωτίζοντας λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής των τηλεθεατών. Όσον αφορά τη σατιρική εκπομπή, λαμβάνοντας υπόψη την καλλιτεχνική πορεία του δημιουργού, διαφοροποιούμε την υπόθεσή μας, υποθέτοντας ότι η συγκεκριμένη εκπομπή παρουσιάζει τα γεγονότα της περιόδου από τη σκοπιά των κατώτερων οικονομικά στρωμάτων και προτείνει τρόπους αντίστασης. Αναλύουμε τα τρία προγράμματα συνδυάζοντας την μέθοδο Κριτικής Ανάλυσης Λόγου του Fairclough με τη μέθοδο Ανάλυσης Λόγου του Δοξιάδη και καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι δύο κωμωδίες ανταποκρίνονται στο ρόλο του τηλεοπτικού βάρδου, εφόσον πρώτον αναπαριστούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάθε άτομο που πλήττεται από την κρίση, συλλογικοποιώντας το τραύμα και διασφαλίζοντας τη συμμετοχή του ατόμου στην κουλτούρα και δεύτερον στοχεύουν στη διατήρηση της συνοχής της κουλτούρας, καθώς αναπαριστούν τη νέα συνθήκη αλλά στερούνται εναλλακτικών προτάσεων και εξουδετερώνουν τις φυγόκεντρες δυνάμεις. Η σατιρική εκπομπή κινείται στην ίδια κατεύθυνση όσον αφορά την πρώτη λειτουργία, αλλά διαφοροποιείται στη δεύτερη, καθώς συνομιλεί με τον λόγο των κινημάτων και της Αριστεράς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Τηλεόραση, κωμωδία, κρίση, σειρές, σάτιρα, κριτική ανάλυση λόγου, ηγεμονία, αναπαραστάσεις.
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
112