Εκπαίδευση μεταναστών: Πορεία προς τη διαπολιτισμικότητα; Ανάλυση νομοθετικού πλαισίου (1990-σήμερα)

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3256770 272 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-01-03
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Ελευθερίου Παρασκευή
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Παρθένης Χρήστος (επόπτης), Μιχάλης Αθανάσιος, Παπακωνσταντίνου Γεώργιος, Γκόβαρης Χρήστος, Μπαρός Βασίλειος, Νικολάου Γεώργιος, Πασιάς Γεώργιος
Μιχάλης Αθανάσιος: Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Παπακωνσταντίνου Γεώργιος: Ομότιμος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκπαίδευση μεταναστών: Πορεία προς τη διαπολιτισμικότητα; Ανάλυση νομοθετικού πλαισίου (1990-σήμερα)
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εκπαίδευση μεταναστών: Πορεία προς τη διαπολιτισμικότητα; Ανάλυση νομοθετικού πλαισίου (1990-σήμερα)
Περίληψη:
Στην Ελλάδα, οι μεταναστευτικές ροές από τη δεκαετία του 1990 και μετά διαφέρουν από αυτές των προηγούμενων ετών σε τέτοιο βαθμό που γίνεται λόγος για «νέα μετανάστευση». Μετανάστες και πρόσφυγες της περιόδου ήταν αρχικά ομογενείς. Το άνοιγμα των ελληνοαλβανικών συνόρων το 1991 οδήγησε σε μεγάλη εισροή από τη γειτονική χώρα. Ταυτόχρονα, από το 2000, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο πρόσφυγες προσέγγισαν τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια από τη Μέση Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική. Οι πολιτικές ένταξης, με ένα ευρύ πλέγμα από τη μεταναστευτική, τη δημόσια και την εκπαιδευτική πολιτική έχουν προσπαθήσει να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της. Η παρούσα έρευνα αναγνωρίζει την ανάγκη ανάλυσης του θεσμικού πλαισίου για την εκπαίδευση μεταναστών και προσφύγων στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1990 έως τις μέρες μας. Στόχος της έρευνας είναι να διερευνήσει τις ιδεολογικές βάσεις των πολιτικών που επιλέγονται και εφαρμόζονται κάθε φορά. Σε κάθε περίπτωση, εξετάζεται αν οι επιλογές που έγιναν διαμορφώθηκαν από τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των μεταναστευτικών ροών και (ή) από τις ευρύτερες κατευθύνσεις της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής. Η κριτική ανάλυση λόγου επιλέγεται μεθοδολογικά προκειμένου να αναδειχθούν ποιες πτυχές της πολιτικής θεωρίας συνάδουν κάθε φορά με το θεσμικό πλαίσιο που εφαρμόζεται. Ταυτόχρονα, φωτίζεται ο βαθμός συμμόρφωσης με το πολιτικό παράδειγμα, καθώς αναδεικνύονται ιδιαιτερότητες ή αποκλίσεις. Τα αποτελέσματα της κριτικής ανάλυσης λόγου διασταυρώνονται και συμπληρώνονται με τη διεξαγωγή συνεντεύξεων με τους εμπνευστές του θεσμικού πλαισίου για τη εκπαίδευση μαθητών με ετερογενές πολιτισμικό υπόβαθρο στη χώρα. Ως αποτέλεσμα, φαίνεται ότι η εκπαίδευση στη χώρα «παραδοσιακά» ακολουθούσε το αφομοιωτικό μοντέλο, γεγονός που συμφωνεί με το ευρωπαϊκό παράδειγμα. Η προσέγγιση για την εκπαίδευση μαθητών σε πολυπολιτισμικές τάξεις που εφαρμόζεται θεσμικά είναι η εθνοτική. Ωστόσο το γεγονός ότι θεσμικά επιλέγεται ο όρος της διαπολιτισμικής προσέγγισης, χωρίς επί της ουσίας να εφαρμόζεται, συνιστά σαφή επιρροή του ευρωπαϊκού πλαισίου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
διαπολιτισμική εκπαίδευση, εκπαιδευτική πολιτική, εκπαίδευση μαθητών με ετερογενές υπόβαθρο, θεσμικό πλαίσιο, κριτική ανάλυση λόγου
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
187
Αριθμός σελίδων:
357
ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο