Νοσταλγοί του μέλλοντος. Επιμελητικές και καλλιτεχνικές πρακτικές στις νέες φόρμες παραστατικών τεχνών τον 21ο αιώνα

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3322714 115 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-04-19
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Γαλανοπούλου Χριστιάνα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Καλλιόπη Ρηγοπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα ΕΜΜΕ, ΕΚΠΑ.
Δημήτρης Χαρίτος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα ΕΜΜΕ, ΕΚΠΑ.
Εύα Στεφανή, Καθηγήτρια, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα ΕΜΜΕ, ΕΚΠΑ.
Πλάτων Μαυρομούστακος, Καθηγητής, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεάτρου, ΑΠΘ.
Σταύρος Σταυρίδης, Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΕΜΠ.
Ιωάννα Τζαρτζάνη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Αντώνης Βολανάκης, Επίκουρος Καθηγητής, Σχολή Εφαρμοσμένων και Καλών Τεχνών, Τμήμα Καλών Τεχνών, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Νοσταλγοί του μέλλοντος. Επιμελητικές και καλλιτεχνικές πρακτικές στις νέες φόρμες παραστατικών τεχνών τον 21ο αιώνα
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Nostalgic for the Future: Curatorial and artistic practices in new forms of performing arts in the 21st century.
Περίληψη:
Η μελέτη αυτή είναι μια πρωτότυπη καταγραφή και θεωρητική προσέγγιση των επιμελητικών πρακτικών στα ανεξάρτητα φεστιβάλ παραστατικών τεχνών όπως εξελίχθηκαν μέσα στον 21ο αι. αλλά και των καλλιτεχνικών πρακτικών στις νέες φόρμες παραστατικών τεχνών. Στο κέντρο της βρίσκονται οι διακαλλιτεχνικές και διαμεσολαβημένες περφόρμανς: έργα που δεν κατατάσσονται εύκολα σε κατηγορίες, που χρησιμοποιούν ποικίλες τεχνικές και αντλούν εργαλεία από διαφορετικές πρακτικές για να συγκροτήσουν κάθε φορά μια καλλιτεχνική γλώσσα που επιχειρεί να εκφράσει αυτό που επειγόντως πρέπει να εκφραστεί. Στόχος αυτού του κειμένου ήταν να δοθεί μια απάντηση στο ερώτημα πώς σχετίζονται οι διακαλλιτεχνικές φόρμες των παραστατικών τεχνών με το ιστορικό γίγνεσθαι, με τις οραματικές συλλήψεις της κοινωνίας για το μέλλον της και τις προβολές της στο παρελθόν της. Στο πρώτο μέρος κατασκευάζουμε ένα θεωρητικό εργαλείο για να εξετάσουμε τα φεστιβάλ ως πολιτιστικό θεσμό, ως έτερους τόπους όπου η επιμελητική δραστηριότητα δημιουργεί «τελετουργίες μύησης» των πολιτών στο ρόλο τους ως ενεργών πολιτών. Στο δεύτερο μέρος επιχειρούμε μια «αρχαιολογία» των νέων μορφών των παραστατικών τεχνών: ανατρέχουμε στη στιγμή όπου οι αναζητήσεις του χώρου των παραστατικών τεχνών συναντήθηκαν με τις κατακτήσεις της περφόρμανς και κατασκευάζουμε μια θεωρία ερμηνείας τους με κέντρο το «πολιτικό βλέμμα» και το «πολιτικό σώμα» του καλλιτέχνη-δημιουργού και την αλληλεπιδραστική του σχέση με τους θεατές. Στο τρίτο μέρος επιχειρούμε να προσεγγίσουμε μέσα από οκτώ διαφορετικές οπτικές τις καλλιτεχνικές πρακτικές στις νέες φόρμες παραστατικών τεχνών τον 21ο αι. Μέσα από τα παραδείγματα και τα σχήματα ερμηνείας τους επιστρέφουμε στα θεωρητικά εργαλεία που κατασκευάσαμε.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Ιστορία της Τέχνης, Νέες φόρμες παραστατικών τεχνών, performance, Ιστορία της performance, Ιστορία των φεστιβάλ, επιμελητικές πρακτικές, καλλιτεχνικές πρακτικές, τέχνη και πολιτική, αρχαιολογία της performance, ανεξάρτητα φεστιβάλ παραστατικών τεχνών, ετεροτοπία, ουτοπία, live arts, πρωτοπορία, διεπιστημονικότητα, διακαλλιτεχνικά πειράματα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
487
Αριθμός σελίδων:
390
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-04-21.

all parts fin Pergamos 2.pdf
9 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-04-21.