Μονάδα:
Τμήμα ΦιλολογίαςΒιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-05-04
Συγγραφέας:
Αμπντελαζίζ Μοχαμεντ
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Επιβλέπων: Δημήτρης Αγγελάτος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας Τμήμα Φιλολογίας Εθνικόν & Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Μέλη Επιτροπής: Ερασμία-Λουΐζα Σταυροπούλου Ομότιμη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας Τμήμα Φιλολογίας Εθνικόν & Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Ελένη Κονδύλη-Μπασύκου Καθηγήτρια Αραβολογίας: Κλασικής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Εθνικόν & Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
ΜΕΛΗ ΕΠΤΑΜΕΛΟΥΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Ευριπίδης Γαραντούδης Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Τμήμα Φιλολογίας Εθνικόν & Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Αθανάσιος Αγάθος Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Τμήμα Φιλολογίας Εθνικόν & Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Ιωάννης Ξούριας Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Τμήμα Φιλολογίας Εθνικόν & Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Μαρία Ρώτα Επίκουρη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας Τμήμα Φιλολογίας Εθνικόν & Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η εικόνα του Άλλου στη σύγχρονη ελληνική και αραβική πεζογραφία: το παράδειγμα των Εβραίων
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η εικόνα του Άλλου στη σύγχρονη ελληνική και αραβική πεζογραφία: το παράδειγμα των Εβραίων
Περίληψη:
Αντικείμενο της παρούσας διδακτορικής διατριβής αποτελεί η ιδιαίτερη παρουσίαση του Εβραίου ως Άλλου στη σύγχρονη ελληνική και αραβική πεζογραφία. Πιο συγκεκριμένα, η συγκριτικού τύπου έρευνα σε δύο εθνικές λογοτεχνικές παραδόσεις, την ελληνική και την αραβική, στοχεύει στην πληρέστερη τεκμηρίωση αυτής της ιδιαίτερης —λογοτεχνικά μορφοποιημένης— υποκειμενικότητας, τηρουμένων των αναλογιών των συμβάσεων που η καθεμιά λογοτεχνική παράδοση επιβάλλει. Ως εκ τούτου, αρχικά εξετάζεται η έννοια Άλλος στο πλαίσιο των φιλοσοφικών και εν γένει θεωρητικών μορφωμάτων που την έχουν αναδείξει κεντρική εννοιολογική παράμετρο της λογοτεχνίας. Η επιλογή των συγκεκριμένων μεθοδολογικών εργαλείων από τη Φιλοσοφία και τη Θεωρία της Λογοτεχνίας προκύπτει από τις απαιτήσεις που θέτουν τα επιλεγμένα λογοτεχνικά κείμενα και λειτουργούν συνδυαστικά με την Κριτική της Λογοτεχνίας, ώστε να εξαχθούν ποικίλα ερμηνευτικά συμπεράσματα για το πώς συγκροτείται η υποκειμενικότητα “Εβραίος”. Εξετάζονται, επομένως, ιδιαίτερα χαρακτηρολογικά στοιχεία των Εβραίων στη λογοτεχνία μέσα από δύο κεφαλαιώδεις θεματικές κατηγοριοποιήσεις, δηλαδή αυτή του θύτη και του θύματος· στόχος αυτού είναι τα εξαγόμενα συμπεράσματα να συμβάλουν στην κατανόηση όχι μόνο του ανοίκειου στοιχείου αυτής της υποκειμενικότητας, αλλά και του οικείου, καθώς το ένα βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση με το άλλο. Οι προαναφερθείσες κατηγορίες συναρτώνται με τον γόνιμο διάλογο με την ιστορία, αρχής γενομένης από το Ολοκαύτωμα στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο έως και τις συγκρούσεις Ισραηλιτών και Παλαιστινίων στη σύγχρονη εποχή· όμως, η προσέγγιση κινείται πάντα υπό το πρίσμα του δίπολου ταυτότητα-ετερότητα, όπως αυτό παρουσιάζεται αποκλειστικά στη λογοτεχνική μορφοποίησή του στην πεζογραφία, κι όχι στον άξονα της επιστήμης της Ιστορίας. Αν μη τι άλλο, η εβραϊκή παράδοση αποτελεί σπουδαίο κεφάλαιο της ιστορίας και των δυο πολιτισμών, έναν κοινό Άλλο στην εγγραφή του πολιτισμού στη νεοελληνική και αραβική λογοτεχνία. Τέλος, η παρούσα διατριβή φιλοδοξεί να καλύψει ένα κενό στην έρευνα και να αναδείξει τον διάλογο μεταξύ δύο εθνικών λογοτεχνιών, των οποίων η συσχέτιση δεν τίθεται αντικείμενο πολλών φιλολογικών εργασιών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Άλλος, ταυτότητα, ετερότητα, διαφορετικότητα, Συγκριτική Φιλολογία, μεταπολεμική ελληνική πεζογραφία, σύγχρονη αραβική πεζογραφία, ρατσισμός, στερεότυπα, εικονολογία, θεματολογία, Πολιτισμικές Σπουδές, Μεταποικιακή θεωρία, Οριενταλισμός, Φεμινιστική Κριτική
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
24