Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική ΑγωγήΒιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-10-25
Συγγραφέας:
Ζαδέλλη Θεοδώρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευδοξία Ντεροπούλου- Ντέρου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της ενταξιακής διάστασης στα Αναλυτικά προγράμματα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στη δευτεροβάθμια Γενική και Ειδική εκπαίδευση: ανάλυση περιεχομένου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της ενταξιακής διάστασης στα Αναλυτικά προγράμματα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στη δευτεροβάθμια Γενική και Ειδική εκπαίδευση: ανάλυση περιεχομένου
Περίληψη:
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία διερεύνησε τις ενταξιακές διαστάσεις του Αναλυτικού Προγράμματος της Γενικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και του πιλοτικού Αναλυτικού Προγράμματος της Ειδικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής. Ειδικότερα, τα δύο Αναλυτικά Προγράμματα μελετήθηκαν συγχρόνως σε μία προσπάθεια συστηματοποίησης των ομοιοτήτων και των διαφορών τους καθώς και των πιθανών λόγων διαφοροποίησής τους. Ένα ενταξιακό αναλυτικό πρόγραμμα έχει ως προτεραιότητα τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών ανεξαρτήτως φυλής, φύλου και διάφορων άλλων χαρακτηριστικών που τους/τις καθιστούν μοναδικούς/ές. Στο επίκεντρό του τίθενται οι δημοκρατικές αξίες του σεβασμού της αξιοπρέπειας και των δικαιωμάτων κάθε ατόμου με την προοπτική, μάλιστα, της διαμόρφωσης της ενταξιακής κοινωνίας του μέλλοντος χωρίς διακρίσεις. Συνεπώς, υπό τις συνθήκες της ενταξιακής εκπαίδευσης, η διαφορετικότητα αποτελεί μία πρόκληση και την αφετηρία μίας διαδικασίας αμφισβήτησης και προσωπικού αναστοχασμού αναφορικά με τις βαθιά στερεωμένες προκαταλήψεις απέναντι στον ‘Άλλο’. Στην παρούσα εργασία αναζητείται η επίσημη ‘φωνή’ της εκπαιδευτικής πολιτικής σε σχέση με την ένταξη, όπως εκφράζεται μέσα από τον επίσημο εκφραστή της, δηλαδή τα Αναλυτικά Προγράμματα. Η συστηματική προσπάθεια αποσύνδεσης του ιδεολογικού προσανατολισμού στον τρόπο παρουσίασης της γνώσης συσχετίζεται με την πολιτική βούληση ελέγχου, αντικειμενοποίησης και ουδετεροποίησής της. Ωστόσο, οι επιρροές από την βίαιη ‘εισβολή’ του νεοφιλελεύθερου λόγου στα κείμενα των Αναλυτικών Προγραμμάτων φανερώνει πως το αίτημα για περισσότερη ουδετερότητα εξυπηρετεί τα συμφέροντα των κυρίαρχων κοινωνικών ομάδων, ενώ η άρνηση της ιδεολογικοποίησης είναι σκόπιμη και ψευδής. Ως προσφορότερη μεθοδολογική προσέγγιση κρίθηκε η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου η οποία στηρίχθηκε στο πρόδηλο περιεχόμενο των Αναλυτικών Προγραμμάτων ώστε να ανασυρθεί το ιδεολογικό σκεπτικό που βρίσκεται πίσω από τις φαινομενικά ουδέτερες λέξεις και φράσεις. Οι κυριολεκτικές διατυπώσεις των κειμένων συνιστούν την αφετηρία της ερμηνείας, οι οποίες μέσα από ποικίλους μεθοδολογικούς μετασχηματισμούς παράγουν με τη σειρά τους νέο περιεχόμενο. Η αποκάλυψη του λανθάνοντος περιεχομένου δείχνει ότι παρά τις προσθήκες ενταξιακών αποχρώσεων μέσα στο περιεχόμενο των Αναλυτικών Προγραμμάτων, αυτά απέχουν από την ενταξιακή προοπτική. Οι θεσμικές αρχές προτιμούν τη συνέχιση του αποκλεισμού υιοθετώντας υποκριτικά έναν διαφορετικό λόγο που εξυμνεί τη διαφορετικότητα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Αναλυτικά προγράμματα, ιδεολογία, ενταξιακή εκπαίδευση, διαφορετικότητα, νεοφιλελευθερισμός, δημοκρατία
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
170