Τοπική και εθνική ταυτότητα σε κίνηση: το παράδειγμα του Τσακώνικου χορού στο Λεωνίδιο Αρκαδίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:1503651 573 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-04-01
Έτος εκπόνησης:
2009
Συγγραφέας:
Χείλαρη Αναστασία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ζωγράφου Μ., Καθηγήτρια, ΤΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Κακάμπουρα Ρ., Επίκουρος Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Λάντζος Β., Λέκτορας, ΤΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Τοπική και εθνική ταυτότητα σε κίνηση: το παράδειγμα του Τσακώνικου χορού στο Λεωνίδιο Αρκαδίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Τοπική και εθνική ταυτότητα σε κίνηση: το παράδειγμα του Τσακώνικου χορού στο Λεωνίδιο Αρκαδίας
Περίληψη:
Η εργασία αυτή επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στη σχέση εθνικού και τοπικού με βάση το παράδειγμα του Tσακώνικου χορού. Σκοπός της είναι η διερεύνηση της σχέσης τοπικής – εθνικής ταυτότητας με αναφορά στη μελέτη των διαδικασιών απόσπασης του «τσακώνικου χορού», από το τοπικό χορευτικό ρεπερτόριο του Λεωνιδίου Αρκαδίας και ένταξης του στο πλαίσιο της εθνικής ταυτότητας, καθώς και στις διαδικασίες υποδοχής και αποδοχής του στο πλαίσιο του τοπικού πολιτισμού.
Mέχρι σήμερα η σχετική έρευνα έχει εστιάσει στις διαδικασίες που προέρχονται «από τα πάνω», δηλ. από την «εθνική σκέπη» πάνω από έναν πολιτισμό, σύμφωνα με το χαρακτηρισμό που έχει αποδοθεί από τον Gellner για το έθνος- κράτος. Η σημαντικότητα της παρούσας έρευνας έγκειται στη διερεύνηση των διαδικασιών που προέρχονται όχι μόνο «άνωθεν» αλλά και σε συνδυασμό με τη διαχείρισή τους «από τα κάτω», δηλ. τον τοπικό πολιτισμό με έμφαση στη χρήση του Τσακώνικου χορού.
Η προσέγγιση του θέματος είναι ιστορικο-ανθρωπολογική και τα δεδομένα για τη διαπραγμάτευση του προέρχονται από πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές με βάση: α) την αρχειακή έρευνα και β) την εθνογραφική επιτόπια έρευνα (συμμετοχική παρατήρηση και ημι-δομημένες συνεντεύξεις). Βασικά αναλυτικά εργαλεία αποτέλεσαν οι έννοιες της εθνικής ταυτότητας, της τοπικής ταυτότητας, της πολιτισμικής πρακτικής και της ταυτότητας του χορού.
Με δεδομένο ότι δεν επιλέγονται όλοι οι χοροί των τοπικών χορευτικών παραδόσεων για να συγκροτήσουν την εθνική χορευτική ταυτότητα αλλά αυτοί που παρουσιάζουν έστω και αποσπασματικά στοιχεία που άπτονται του εθνικού προτάγματος, διερευνήθηκαν οι διαδικασίες ένταξης του Τσακώνικου χορού στο εθνικό πλαίσιο και η ομογενοποιητική διαδικασία εθνικοποίησής τους καθώς και οι αντίστοιχες διαδικασίες συμπόρευσης προς την εθνική ιδεολογική γραμμή των τοπικών φορέων. Βασικοί παράμετροι που ευνόησαν τις διαδικασίες αυτές ήταν η τοπική τσακώνικη γλώσσα, η ιστορικότητα του τόπου και τα ιδιαίτερα μορφικά χαρακτηριστικά του Τσακώνικου χορού.
Από την ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι ο Τσακώνικος χορός, ως «αρχαϊκή πολιτισμική επιβίωση», συγκέντρωνε εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία, που αν και αποσπασματικά, τεκμηρίωναν «το μυθικό παρελθόν» των νεότερων Ελλήνων και ικανοποιούσαν την εθνοκρατική ιδεολογία και το ιδεολόγημα της συνέχειας της ελληνικής φυλής.
Αν και το ιδεολόγημα της συνέχειας έχοντας υποστεί την αντίστοιχη κριτική «κράτησε περισσότερο από όσο έπρεπε», φαίνεται να είναι ακόμα ριζωμένο στις αντιλήψεις των τοπικών φορέων, οι οποίοι συμπορεύτηκαν με την εθνική ιδεολογική γραμμή προμηθεύοντας, μέσα από αυτή την «πολιτισμική οικειότητα», διάκριση και γόητρο στη τοπική ταυτότητα.
Λέξεις-κλειδιά:
εθνική ταυτότητα, εθνική ιδεολογία, εθνοποιητική διαδικασία, τοπική ταυτότητα, διαδικασίες διαχείρισης και συμπόρευσης, τσακώνικος χορός, αρχαιοελληνικές συνδέσεις, μορφικά χαρακτηριστικά
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
391
Αριθμός σελίδων:
180
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.

Binder1.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.