Η μελέτη του Εκφραζόμενου Συναισθήματος (Εxpressed Εmotion) στις μητέρες παιδιών και νεαρών εφήβων με κατάθλιψη σε σχέση με την πορεία της θεραπείας τους

Διδακτορική Διατριβή uoadl:1306632 217 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τομέας Κοινωνικής Ιατρικής - Ψυχιατρικής και Νευρολογίας
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2013-04-11
Έτος εκπόνησης:
2013
Συγγραφέας:
Χάρη Αικατερίνη
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Ι. Τσιάντης Αναπλ. Καθηγητής, Δ. Πλουμπίδης Αναπλ. Καθηγητής, Στ. Χριστογιώργος Επικ. Καθηγητής
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η μελέτη του Εκφραζόμενου Συναισθήματος (Εxpressed Εmotion) στις μητέρες παιδιών και νεαρών εφήβων με κατάθλιψη σε σχέση με την πορεία της θεραπείας τους
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
The study of Expressed Emotion in mothers of chilren and young adolescents with depression in relation to the course of their therapy
Περίληψη:
Ένα μέτρο εκτίμησης της ενδοοικογενειακής συναισθηματικής ατμόσφαιρας είναι ο
δείκτης του «Εκφραζόμενου Συναισθήματος» (ΕΣ). Το ΕΣ αξιολογεί τον βαθμό στον
οποίο ένας συγγενής εκφράζει κριτική ή εχθρική στάση ή συναισθηματική
υπερεμπλοκή απέναντι σε ένα μέλος της οικογένειας με ψυχική νόσο.
Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι η μελέτη του μητρικού ΕΣ και η
συσχέτισή του με την πορεία της θεραπείας παιδιών και νεαρών εφήβων με Μείζονα
Καταθλιπτική Διαταραχή ή/και Δυσθυμική Διαταραχή.
Τα 24 παιδιά του δείγματος (9-15 ετών) μαζί με τους γονείς τους κατανεμήθηκαν
τυχαία σε δύο διαφορετικές μορφές ψυχοθεραπείας: τη Συστημικά Απαρτιωμένη
Οικογενειακή Θεραπεία και την Εστιασμένη Ατομική Ψυχοδυναμική Ψυχοθεραπεία,
συνοδευόμενη από Συμβουλευτική-Υποστηρικτική Θεραπεία γονέων.
Πραγματοποιήθηκαν συγχρονικές μετρήσεις των μεταβλητών μας στις τρεις φάσεις
της θεραπείας (baseline-end of therapy-follow up) και μετρήσεις των μεταβολών
τους ανάμεσα σε αυτές. Για την εκτίμηση του μητρικού ΕΣ χρησιμοποιήθηκε το 5MSS
και για τις υπόλοιπες μεταβλητές ερωτηματολόγια αναφοράς και διαγνωστικές
συνεντεύξεις.
Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι μητέρες υψηλού ΕΣ έχουν χαμηλότερο
μορφωτικό επίπεδο, αποδίδουν βαρύτερη καταθλιπτική συμπτωματολογία στο παιδί
τους, βρίσκονται σε μεγαλύτερη ασυμφωνία με τις αυτό-αξιολογήσεις των παιδιών
τους, και τα παιδιά τους, από την άποψη των δασκάλων, παρουσιάζουν περισσότερη
απόσυρση/εσωτερικευόμενη συμπεριφορά, στο σχολικό περιβάλλον.
Λέξεις-κλειδιά:
Εκφραζόμενο Συναίσθημα, Παιδική Κατάθλιψη, Εφηβική Κατάθλιψη, Θεραπευτική Πορεία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
683
Αριθμός σελίδων:
204