Αξιολόγηση του σχολικού εγχειριδίου της βιολογίας της Γ' γυμνασίου

Διπλωματική Εργασία uoadl:1316276 210 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τομέας Βιολογίας Κυττάρου Και Βιοφυσικής
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2011-07-13
Έτος εκπόνησης:
2011
Συγγραφέας:
Δρίζου Δέσποινα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
K. Aθανασίου Kαθηγητής ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ Επιβλέπων, Ι. Παπασιδέρη Αναπλ. Καθηγ., Ε. Μαυρικάκη Λέκτορας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αξιολόγηση του σχολικού εγχειριδίου της βιολογίας της Γ' γυμνασίου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη έχει σκοπό να αξιολογήσει το σχολικό εγχειρίδιο της Γ’ τάξης
Γυμνασίου, τέσσερα χρόνια έπειτα από την εφαρμογή του στα σχολεία της
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Σχολική χρονιά 2007-2008). Πιο συγκεκριμένα
επίκεντρο της έρευνας αποτελεί το βιβλίο «Βιολογία Γ’ Γυμνασίου» των Μαυρικάκη
Ε., Γκούβρα Μ. και Καμπούρη Α., του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων,
που διδάσκεται στο μάθημα της Βιολογίας της Γ΄ Γυμνασίου.
Για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα, με ατομικές
συνεντεύξεις οκτώ εκπαιδευτικών, κυρίως Βιολόγων που δίδαξαν ή και εξακολουθούν
να διδάσκουν το μάθημα. Στην εργασία αυτή διερευνήθηκαν η δομή-οργάνωση του
βιβλίου, η μορφή-φόρμα του, η γλώσσα-αναγνωσιμότητα, το περιεχόμενο, η
μεθοδολογία και ο βαθμός κατανόησής του.
Γενικά αξιολογήθηκε ως ικανοποιητική η δομή και η οργάνωση με εξαιρέσεις,
ελλείψεις και επισημάνσεις. Τα εξωτερικά χαρακτηριστικά θεωρήθηκαν αρκετά καλά,
ενώ η αισθητική του βιβλίου καλή, με εξαίρεση κάποιων αρνητικών σχολίων για το
εξώφυλλο. Όσον αφορά στην αναγνωσιμότητα του κειμένου, αυτή δεν ικανοποίησε
τους περισσότερους. Και ενώ η γλώσσα του βιβλίου και η ερμηνεία των νέων
εννοιών θεωρήθηκε καλή, αυτή δεν κρίθηκε συναφής με το επίπεδο των μαθητών.
Για τους περισσότερους εκπαιδευτικούς το βιβλίο μεταφέρει έγκυρη επιστημονική
γνώση, εντούτοις περιέχει μεγάλο πλήθος πληροφοριών με μικρό βάθος ανάλυσης.
Επιπλέον η σύνδεση με τις καθημερινές εμπειρίες των μαθητών, η ανάπτυξη
κριτικής και επιστημονικής σκέψης δεν ικανοποίησε την πλειοψηφία των
ερωτώμενων. Επιπρόσθετα επισημάνθηκε ότι το βιβλίο δεν χρησιμοποιεί το
εποικοδομητικό μοντέλο στην παρουσίαση της νέας γνώσης και δεν δίνει ευκαιρίες
για συνεργατική μάθηση. Ωστόσο τα σχόλια για τις ασκήσεις του βιβλίου ήταν
ιδιαίτερα θετικά ως προς την ποικιλία, το περιεχόμενο και την διαβάθμιση στο
επίπεδο δυσκολίας τους.
Λέξεις-κλειδιά:
Αξιολόγηση σχολικού εγχειριδίου, Βιολογία Γυμνασίου, Ποιοτική έρευνα, Συνεντεύξεις Καθηγητών
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
55
Αριθμός σελίδων:
v, 272