«Οι ζωγραφιές των μαθητών ως αναπαραστάσεις των αντιλήψεών τους για τις έννοιες χημικό στοιχείο, χημική ένωση, χημική αντίδραση»

Διπλωματική Εργασία uoadl:1321497 534 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τομέας Ι [Θεωρητική Χημεία – Φυσικοχημεία – Ανόργανη Ανάλυση – Ενόργανη Ανάλυση – Οργανολογία – Χημική Μηχανική (Εφαρμ. Φυσικοχημεία)]
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2012-05-14
Έτος εκπόνησης:
2012
Συγγραφέας:
Ζούπα Σοφία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χρύσα Τζουγκράκη, καθηγήτρια ΕΚΠΑ Ντία Γαλανοπούλου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια ΕΚΠΑ Σπύρος Κοΐνης, Eπίκουρος καθηγητής ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Οι ζωγραφιές των μαθητών ως αναπαραστάσεις των αντιλήψεών τους για τις έννοιες χημικό στοιχείο, χημική ένωση, χημική αντίδραση»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Περίληψη:
Σε αυτή τη διατριβή μελετήθηκαν οι αναπαραστάσεις των μαθητών Γυμνασίου και
Λυκείου (ηλικίας 13-17χρόνων), μέσω της ζωγραφικής. Καλούμε τους μαθητές να
ζωγραφίσουν ότι τους «έρχεται στο μυαλό» σχετικά με το χημικό στοιχείο, τη
χημική ένωση, τη χημική αντίδραση.
Οι ζωγραφιές συνιστούν έναν τρόπο να εκμαιεύσει κανείς τις ιδέες των μαθητών,
χωρίς εκείνοι να ντρέπονται ή να αγχώνονται για τις απαντήσεις τους. Επιπλέον,
είναι ένας εναλλακτικός τρόπος να εκφράσουν τις ιδέες τους, καθώς αντανακλούν
με τον πιο καθαρό, άμεσο και αδιαμεσολάβητο τρόπο τις ιδέες που έχουν στο μυαλό
τους.
Συνολικά συλλέχθηκαν 220 ερωτηματολόγια και αναλύθηκαν με σκοπό τη δημιουργία
κατηγοριών (ανοιχτή κωδικοποίηση) και τη αλληλοσύνδεσή τους (αξονική
κωδικοποίηση). Η στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων έγινε με το πρόγραμμα
SPSS.
Μεταξύ άλλων, τα κύρια αποτελέσματα έδειξαν ότι η υπομικροσκοπική αναπαράσταση
είναι εκείνη που σε μεγαλύτερο βαθμό απεικονίζεται από τους μαθητές του
Γυμνασίου, έναντι αυτών του Λυκείου. Πιο συγκεκριμένα, η πιο πολυπληθής ομάδα
αναπαριστά το χημικό στοιχείο και τη χημική ένωση σωματιδιακά ζωγραφίζοντας
δηλαδή σφαίρες (όμοιες ή διαφορετικές). Oι μαθητές απεικόνισαν τις χημικές
αντιδράσεις τόσο υπομικροσκοπικά (σωματιδιακή αναπαράσταση αντιδράσεων), όσο
και μακροσκοπικά (π.χ. φωτιά). Ελάχιστοι μαθητές έδωσαν συμβολικές
αναπαραστάσεις στις ζωγραφιές τους.
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας μπορούν να αξιοποιηθούν από καθηγητές
προκειμένου να βοηθήσουν τους μαθητές τους να συνδέσουν τα τρία επίπεδα
αναπαραστάσεων της Χημείας (μακροσκοπικό, υπομικροσκοπικό και συμβολικό
επίπεδο). Επιπλέον, η ζωγραφική αποτελεί για τους μαθητές έναν ευχάριστο τρόπο,
τους προκαλεί να σκεφτούν ώστε να απεικονίσουν τις ιδέες τους όσο το δυνατό
πληρέστερα και δίνει στον εκπαιδευτικό μια εικόνα για τις ιδέες των μαθητών
του.
Λέξεις-κλειδιά:
Zωγραφιές , Ποιοτική έρευνα, Χημικό στοιχείο, Χημική ένωση, Χημική αντίδραση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
38
Αριθμός σελίδων:
134