Κοινωνικές αναπαραστάσεις μαθητών Γ' Λυκείου για την έννοια του έθνους: περιεχόμενα, δομή και λειτουργίες

Διπλωματική Εργασία uoadl:1328544 669 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-02-23
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Ταμπουρά Χρυσή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Θεοδώρα Κάββουρα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κοινωνικές αναπαραστάσεις μαθητών Γ' Λυκείου για την έννοια του έθνους: περιεχόμενα, δομή και λειτουργίες
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κοινωνικές αναπαραστάσεις μαθητών Γ' Λυκείου για την έννοια του έθνους: περιεχόμενα, δομή και λειτουργίες
Περίληψη:
Ενταγμένη στον σύγχρονο θεωρητικό προβληματισμό για τις διαδικασίες συγκρότησης της ιστορικής σκέψης των μαθητών, η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό τη συλλογή, την ερμηνεία και την ανάλυση των κοινωνικών αναπαραστάσεων των μαθητών για την έννοια του έθνους. Για τον σκοπό αυτό, επιλέχθηκε η διεξαγωγή ποιοτικής έρευνας με την τεχνική των ατομικών ημιδομημένων συνεντεύξεων σε δείγμα επτά μαθητών Γ' Λυκείου. Μέσα από την ερμηνευτική ανάλυση του λόγου των μαθητών, εντοπίσθηκαν τρεις κατηγορίες κοινωνικής αναπαράστασης για την έννοια του έθνους: "έθνος- βιολογική και γενεαλογική καταγωγή", "έθνος- συνείδηση του συνανήκειν" και "έθνος- κοινωνικοπολιτικό υποκείμενο". Οι αναπαραστάσεις των μαθητών διαφέρουν μεταξύ τους ως προς τα συγκεκριμένα περιεχόμενά τους, τον ιδιαίτερο τρόπο οργάνωσής τους και τις γνωστικές λειτουργίες που επιτελούν. Σύμφωνα με τα ευρήματα της παρούσας έρευνας, η ιστορική εκπαίδευση θα πρέπει να στοχεύσει στην ενεργητική οικοδόμηση από τους μαθητές της έννοιας του έθνους και στη διδασκαλία της ιστορικότητάς της.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
κοινωνικές αναπαραστάσεις μαθητών, ιστορική σκέψη, εννοιολογική γνώση, έθνος, εθνική ταυτότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
47
Αριθμός σελίδων:
83
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο