«Μουσική και έκσταση στους Γκνάουα του Μαρόκο και η μεταφορά τους στην παγκόσμια σκηνή: Θέματα και μετασχηματισμοί της ταυτότητας»

Πτυχιακή Εργασία uoadl:1455133 533 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-05-15
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
ΜΑΡΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπαπαύλου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Μουσική και έκσταση στους Γκνάουα του Μαρόκο και η μεταφορά τους στην παγκόσμια σκηνή: Θέματα και μετασχηματισμοί της ταυτότητας»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Μουσική και έκσταση στους Γκνάουα του Μαρόκο και η μεταφορά τους στην παγκόσμια σκηνή: Θέματα και μετασχηματισμοί της ταυτότητας»
Περίληψη:
Επίκεντρο της κουλτούρας των Γκνάουα του Μαρόκο αποτελούν οι τελετουργίες έκστασης«lila». Στο συγκεκριμένο πλαίσιο τα άτομα που είναι κατειλημμμένα από πνεύματα (possessed) οδηγούνται, κυρίως μέσω της μουσικής και του χορού, σε έκσταση καταληψίας (trance) με σκοπό να έρθουν σε επαφή με τα πνεύματα που τους κατοικούν και να επέλθει ισορροπία. Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται μετάβαση της μουσικής (και των μουσικών) Γκνάουα από το επιτελεστικό πλαίσιο των τελετουργιών σε αυτό της παγκόσμιας σκηνής, με συναυλίες στο εξωτερικό, εγχώρια μουσικά φεστιβάλ που απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό, και διαπολιστισμικές συνεργασίες μεταξύ μουσικών.
Στην παρούσα εργασία εστιάζω στο πώς η νέα μουσική και (επι)τελεστική πραγματικότητα επηρεάζει και ανατροφοδοτεί την κουλτούρα των Γκνάουα αλλά και το πώς αυτή συμβάλλει στη διαμόρφωση της ταυτότητας των ατόμων που δεν έχουν καμία πολιτισμική συνάφεια με τους Γκνάουα (δυτικοί, μαροκινοί ακροατές). Σε δεύτερο επίπεδο, και δεδομένου ότι οι Γκνάουα είναι μία μειονοτική εθνοτική ομάδα στο
πλαίσιο του Μαρόκο, η παράδοση της οποίας αναδείχθηκε σε ένα από τα πιο ισχυρά πολιτισμικά σύμβολα της χώρας, διερευενώ τους μηχανισμούς κατασκευής ταυτότητας σε επίπεδο πολιτισμικής πολιτικής.
Η εργασία αποτελείται από κυρίως δύο τμήματα: Στο πρώτο περιγράφω αναλυτικά τα δύο επιτελεστικά πλαίσια (παραδοσιακή τελετουργία και παγκόσμια σκηνή) αναδεικνύω τις διαφορές που αυτά επιφέρουν στην συμπεριφορά των υποκειμένων και την επακολούθως στην νοηματοδότηση αυτής.
Στο δέυτερο τμήμα εστιάζω σε έννοιες που συνδιαμορφώνουν και μετασχηματίζουν τις ταυτότητες των υποκειμένων, και συγκεκριμένα στα δίπολα: «Εαυτός- Άλλος», «παράδοση- φολκλόρ- έθνικ», «αυθεντικότητα- εμπορευματοποίηση», «ιερό- κοσμικό», «συλλογικότητα- ατομικότητα», «μειονοτική ταυτότητα- εθνική ταυτότητα».
Απώτερος σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξω το πολυδιάστατο δίκτυο νοηματοδότησης μίας μουσικής πρακτικής, που υπερβαίνει τα όρια του επιτελεστικού χωροχρόνου και διεισδύει σε ποικιλοτρόπως στη ζωή των ατόμων (μουσικών και μη), διαμορφώνοντας την γενικότερη εικόνα για τον εαυτό (self-image) και τον κόσμο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Ανθρωπολογία
Ανθρωπολογία της Τέχνης και των ΜΜΕ
Μουσική
Λέξεις-κλειδιά:
μουσική, έκσταση, τελετουργία, εμπορευματοποίηση, παράδοση, φολκλόρ, Μαρόκο, παγκόσμια σκηνή, ταυτότητα, ιερό, πολιτισμική πολιτική
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
39
Αριθμός σελίδων:
53
Μουσική κ έκσταση στους Γκνάουα και η μεταφορά στην παγκόσμια σκηνή. Μάρη Αικατερίνη .pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο