"Οι Βρικόλακες" του Henrik Ibsen. Φιλοσοφικές και Ψυχαναλυτικές Προσεγγίσεις

Διπλωματική Εργασία uoadl:1518899 1349 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-05-16
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Τέντε Χριστίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μυρτώ Ρήγου, Καθηγήτρια, Τμήμα ΕΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Οι Βρικόλακες" του Henrik Ibsen. Φιλοσοφικές και Ψυχαναλυτικές Προσεγγίσεις
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Henrik Ibsen's "Ghosts". Philosophical and Psychoanalytical Approaches
Περίληψη:
Στην παρούσα διπλωματική εργασία, επιχειρείται μια σύνδεση του ιψενικού δράματος “Βρικόλακες” με τη φιλοσοφία του 19ου αιώνα και μια ψυχαναλυτική ανάγνωση των ηρώων υπό το πρίσμα της φροϋδικής και της λακανικής ψυχανάλυσης. Αρχικά, επιχειρείται μια πρώτη εξοικείωση με τα χαρακτηριστικά της ιψενικής γραφής, καθώς και με τις θεματικές, γύρω από τις οποίες οργανώνονται τα ιψενικά έργα. Προχωρώντας στο φιλοσοφικό κομμάτι της ανάλυσης, παρατηρούμε ήδη τη σύνδεση των θεματικών αυτών με τη φιλοσοφική σκέψη της εποχής του συγγραφέα. Πρώιμα σπέρματα του μοντέρνου υπαρξισμού, το παράλογο της ύπαρξης, ο τρόμος και το δέος που νιώθει το υποκείμενο απέναντι στο θάνατο, η βούληση για δύναμη, η έννοια του τέλους και της αιώνιας επιστροφής, καθώς και άλλα ζητήματα με φιλοσοφικές προεκτάσεις, είναι ζητήματα που απασχολούν τους ιψενικούς ήρωες και καθορίζουν σημαντικά τη δράση τους. Στη φιλοσοφική ενότητα της εργασίας, επιχειρούμε να αναδείξουμε αυτά τα ζητήματα και να τα ερευνήσουμε, χρησιμοποιώντας ως αναλυτικούς άξονες το φιλοσοφικό έργο του Friedrich Nietzsche, του Søren Kierkegaard, αλλά και του Arthur Schopenhauer. Στο ψυχαναλυτικό κομμάτι της μελέτης, κομβικό ρόλο διαδραματίζει ο απών – κι όμως πάντα παρών – πατέρας. Επιχειρείται μια ανάλυση της πατρικής φιγούρας και του συμβολικού της ρόλου, με γνώμονα το έργο του Jacques Lacan, ενώ αξιοποιείται σε βάθος το ψυχαναλυτικό έργο του Sigmund Freud σε ό,τι σχετίζεται με τη σχέση του γιού και του πατέρα, του γιού και της μητέρας, την πατροκτονία και τον ψυχαναγκασμό της επανάληψης. Στον επίλογο, εξάγουμε συμπεράσματα και αναζητούμε πιθανές συνδέσεις των Βρικολάκων με τη σύγχρονη σκανδιναβική τέχνη (κυρίως κινηματογράφο), δίνοντας έναυσμα για περεταίρω έρευνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Σύγχρονη δυτική φιλοσοφία
Φιλοσοφία
Θέατρο
Λέξεις-κλειδιά:
θέατρο, Ίψεν, Βρικόλακες, νιτσεϊκή σκέψη, κιρκεγκωριανή σκέψη, σοπεναουεριανή σκέψη, ψυχανάλυση, αιώνια επιστροφή, θέληση για δύναμη, βούληση, ύπαρξη, φόβος και τρόμος, θάνατος, παράλογο, υπαρξισμός, όνομα του πατρός, οιδιπόδειο σύμπλεγμα, ψυχαναγκασμός της επανάληψης, τοτέμ και ταμπού
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
26
Αριθμός σελίδων:
67
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Χριστίνα Τέντε_Διπλωματική Εργασία_Henrik Ibsen.pdf
447 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.