Ο επικοινωνιακός λόγος ως παράγοντας εκπαιδευτικής πολιτικής: H «μεταρρύθμιση» Αρσένη και ο ρόλος του Τύπου.

Διδακτορική Διατριβή uoadl:1519059 182 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-05-20
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κουμπούρη Ειρήνη
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Φυριππής Εμμανουήλ, Ομότιμος Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Επιβλέπων)

Παππάς Αθανάσιος, Ομότιμος Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Χαραλαμπάκης Χριστόφορος, Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Βρεττός Ιωάννης, Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Μαλαφάντης Κων/νος, Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Μπαμπάλης Θωμάς, Αναπληρωτής Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Μυλωνάκου-Κεκέ Ζαφειρία-Ηρώ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο επικοινωνιακός λόγος ως παράγοντας εκπαιδευτικής πολιτικής: H «μεταρρύθμιση» Αρσένη και ο ρόλος του Τύπου.
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο επικοινωνιακός λόγος ως παράγοντας εκπαιδευτικής πολιτικής: H «μεταρρύθμιση» Αρσένη και ο ρόλος του Τύπου.
Περίληψη:
Η παρούσα διδακτορική διατριβή προσπαθεί να εισχωρήσει σε δύο χώρους που αποτελούν μέρος του κοινωνικού, οικονομικού και πολιτικού γίγνεσθαι: του πολιτικού λόγου και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, μέσω της μελέτης περίπτωσης μιας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.
Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις αποτελούν ένα φαινόμενο της πολιτικής ζωής μιας χώρας που συνδέεται άρρηκτα με την εκπαιδευτική πολιτική και την εκφορά πολιτικού λόγου που συνοδεύει την όποια αλλαγή. Ο πολιτικός αυτός λόγος δεν περιορίζεται όμως σε διακηρύξεις, εξαγγελίες και κείμενα νομοθετικού περιεχομένου, αλλά λαμβάνει τη μορφή πολιτικής αντιπαράθεσης με αποδέκτη την κοινή γνώμη, χρησιμοποιώντας ως εργαλείο επιρροής τον Τύπο. Έτσι, η μελέτη του ρόλου του Τύπου μας δίνει μια άλλη όψη των σχέσεων και των αλληλεπιδράσεων που αναπτύσσονται στην πολιτική σκηνή, ενώ ο πολιτικός λόγος εξελίσσεται σε παιχνίδι εξουσίας.
Οι ειδήσεις, οι διακηρύξεις και οι πολιτικές αντιπαραθέσεις με αφορμή την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Γεράσιμου Αρσένη, μπαίνουν στο μικροσκόπιο της επικοινωνιολογίας, προκειμένου να φανεί η είδηση πίσω από την είδηση και οι μηχανισμοί που επηρεάζουν την κοινή γνώμη.
Η ερευνητική μας υπόθεση βασίζεται στην πεποίθηση ότι ο Τύπος, χρησιμοποιεί ποικίλους φακούς ανάδειξης ή υποβάθμισης μιας εκπαιδευτικής πολιτικής, προβάλλοντάς την με τον αντίστοιχο τρόπο, ανάλογα με τις σχέσεις εξουσίας, τα συμφέροντα που υπηρετεί και την ομάδα-στόχο που θέλει να επηρεάσει, διαμορφώνοντας έτσι θετική ή αρνητική στάση απέναντι στη συγκεκριμένη πολιτική. Με λίγα λόγια επιχειρούμε να καταδείξουμε, μέσω μιας μελέτης περίπτωσης (μεταρρύθμιση Αρσένη) αν και με ποιο τρόπο ο Τύπος ασκεί εξουσία, επιβεβαιώνοντας τον χαρακτηρισμό του ως «Τέταρτη Εξουσία».
Η ερευνητική διαδικασία βασίζεται στις αρχές της ανάλυσης περιεχομένου (content analysis) ενώ τα ευρήματα της έρευνας, αναλύονται με βάση την πολιτική ανάλυση λόγου (political discourse analysis). Χρησιμοποιείται επίσης ως εργαλείο, ένα μοντέλο ανάλυσης της επικοινωνιακής διαδικασίας που αναπτύξαμε για τους σκοπούς της παρούσας διατριβής.
Από την ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων γίνεται σαφές ότι ο Τύπος αποτελεί υποσύνολο μιας τεράστιας κοινωνικής-οικονομικής-πολιτικής-ιδεολογικής δομής, ικανής να αλλοιώσει λίγο έως πολύ την αρχική πολιτική πρόθεση, τόσο που τελικά γίνεται συν-διαμορφωτής και συν-εκφραστής της εκπαιδευτικής πολιτικής και ανάλογα με την ισχύ της πλειοψηφίας, να καλλιεργεί την αποδοχή ή την απόρριψη της εκάστοτε πολιτικής.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επικοινωνία
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαιδευτική πολιτική, μεταρρύθμιση, Πολιτική επικοινωνία, Θεωρίες επικοινωνίας, Τύπος, Πολιτική ανάλυση λόγου.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
91
Αριθμός σελίδων:
335

ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ ΚΟΥΜΠΟΥΡΗ ΕΙΡΗΝΗ.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.