Η διαχείριση της γνώσης στο περιβάλλον των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών: Ατομικές αντιλήψεις και οργανωσιακές πρακτικές

Διδακτορική Διατριβή uoadl:1525054 264 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-06-01
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κολωνιάρη Μαρία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Κωνσταντίνος Φασούλης, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ
Δημοσθένης Δασκαλάκης, Καθηγητής ΕΚΠΑ
Ευθύμιος Βαλκάνος, Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ιωάννης Βρεττός, Καθηγητής ΕΚΠΑ
Αγγελική Βουδούρη, Καθηγήτρια ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνος Σκορδούλης, Καθηγητής ΕΚΠΑ
Γεώργιος Α. Γιαννακόπουλος, Καθηγητής ΑΤΕΙ Αθήνας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διαχείριση της γνώσης στο περιβάλλον των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών: Ατομικές αντιλήψεις και οργανωσιακές πρακτικές
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διαχείριση της γνώσης στο περιβάλλον των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών: Ατομικές αντιλήψεις και οργανωσιακές πρακτικές
Περίληψη:
Στο περιβάλλον των βιβλιοθηκών, η διαχείριση γνώσης (ΔΓ) έχει αναγνωριστεί ως μέσο για τη βελτίωση της συνολικής τους απόδοσης και τη δημιουργία καινοτόμων υπηρεσιών. Έτσι, η ΔΓ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο των επαγγελματιών όσο και των ερευνητών του κλάδου της βιβλιοθηκονομίας και επιστήμης της πληροφόρησης. Εξαιτίας, όμως, της πολυπλοκότητας της γνώσης, καθώς και της πολύπλευρης φύσης της ΔΓ, δεν υπάρχει ενιαία αντίληψη μεταξύ των επιστημόνων της πληροφόρησης για τη σχέση της ΔΓ με τη διαχείριση των πληροφοριών. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα μελέτη στοχεύει να διερευνήσει πώς το προσωπικό των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών αντιλαμβάνεται τη ΔΓ, αλλά κυρίως αν αυτές οι αντιλήψεις, μαζί με άλλους παράγοντες, επηρεάζουν τη δημιουργία γνώσης και την καινοτομία στις βιβλιοθήκες. Πιο συγκεκριμένα, υπό το πρίσμα της επιχειρηματικής προσέγγισης, εξετάζει εμπειρικά –με τη χρήση δομικών μοντέλων εξισώσεων– την επίδραση παραγόντων τριών κατηγοριών, δηλαδή οργανωσιακών, τεχνολογικών και ατομικών, στη δημιουργία γνώσης και την καινοτομία. Για τη συλλογή των πρωτογενών δεδομένων αναπτύχθηκε και διανεμήθηκε ηλεκτρονικά ένα δομημένο ερωτηματολόγιο στο προσωπικό 28 ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Ελλάδος. Το τελικό δείγμα της έρευνας αποτελείται από 289 επιστήμονες της πληροφόρησης, 17 πληροφορικούς και 12 λοιπών ειδικοτήτων. Το όραμα και οι στόχοι και η οργανωσιακή κουλτούρα αναδείχθηκαν ως οι πιο σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη δημιουργία οργανωσιακής γνώσης και την καινοτομία στις βιβλιοθήκες. Τα ευρήματα αυτά υποδεικνύουν ότι οι ηγέτες των βιβλιοθηκών θα πρέπει να επικεντρωθούν στη δημιουργία κοινού οράματος και στόχων και κουλτούρας που χαρακτηρίζεται από συνεργασία, εμπιστοσύνη και μάθηση. Συνολικά, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι μια ηγεσία με όραμα που καλλιεργεί κουλτούρα φιλική προς τη γνώση, ενθαρρύνει την ανάληψη πρωτοβουλιών και παρέχει τα κατάλληλα κίνητρα και τεχνολογικά εργαλεία συντελεί στην ανάπτυξη ενός περιβάλλοντος που διευκολύνει τη δημιουργία νέας γνώσης. Η νέα αυτή γνώση στη συνέχεια, βοηθάει τις βιβλιοθήκες να αναπτύξουν καινοτόμες υπηρεσίες και έτσι, να προσαρμοστούν με επιτυχία στο μεταβαλλόμενο εξωτερικό περιβάλλον. Επιπλέον, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι παρότι το προσωπικό των Ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών φαίνεται να κατανοεί τον όρο ΔΓ και τα οφέλη της τόσο για τις βιβλιοθήκες όσο και για τους ίδιους τους επιστήμονες της πληροφόρησης, υπάρχει έλλειψη κατανόησης γύρω από θεμελιώδη ζητήματα της ΔΓ. Τέλος, οι διοικήσεις και το προσωπικό των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών καταβάλλουν προσπάθειες για τη σύλληψη της ρητής γνώσης τόσο του προσωπικού όσο και των χρηστών· ωστόσο, οι κοινωνικές πρακτικές, όπως οι κοινότητες πρακτικής που διευκολύνουν την ανταλλαγή της άρρητης γνώσης και της τεχνογνωσίας, δεν υιοθετούνται.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Βιβλιοθήκες
Λέξεις-κλειδιά:
ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, διαχείριση γνώσης, δημιουργία γνώσης, καινοτομία υπηρεσιών, καινοτομία διαδικασιών, όραμα, κουλτούρα, οργανωσιακή δομή, συγκεντρωτισμός, τυποποίηση, τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ), δεξιότητες ανθρώπινου δυναμικού, δομικά μοντέλα εξισώσεων
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2σ.
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
473
Αριθμός σελίδων:
xix, 225σ.