Από τον λόγο στην εικόνα: η λειτουργία και η αξιοποίηση του εικαστικού λαογραφικού υλικού στα σχολικά βιβλία των Αρχαίων Ελληνικών, των Νέων Ελληνικών και της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (1976-2016)

Διπλωματική Εργασία uoadl:1663225 618 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λαογραφία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-06-09
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Φουσέκη Βαΐα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασιλική Ι. Χρυσανθοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Λαογραφίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Μαριάνθη Γ. Καπλάνογλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Λαογραφίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, Ομότιμος Καθηγητής Λαογραφίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Από τον λόγο στην εικόνα: η λειτουργία και η αξιοποίηση του εικαστικού λαογραφικού υλικού στα σχολικά βιβλία των Αρχαίων Ελληνικών, των Νέων Ελληνικών και της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (1976-2016)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Από τον λόγο στην εικόνα: η λειτουργία και η αξιοποίηση του εικαστικού λαογραφικού υλικού στα σχολικά βιβλία των Αρχαίων Ελληνικών, των Νέων Ελληνικών και της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (1976-2016)
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναδείξει τη λειτουργία και τη χρήση οπτικού λαογραφικού υλικού στα εγχειρίδια της αρχαίας ελληνικής, της νεοελληνικής και της ιστορίας που χρησιμοποιούνται στα γυμνάσια στην Ελλάδα από το 1976 έως το 2016.

Τα εγχειρίδια αποτελούν το κύριο μέσο διδασκαλίας στη σύγχρονη εκπαίδευση και πάντα χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες, οι οποίες προωθούνται ιδιαίτερα στα σχολεία της Ελλάδας. Το κείμενο δεν καταλαμβάνει πλέον το μεγαλύτερο μέρος της σελίδας, καθώς το οπτικό υλικό συνεχώς κερδίζει έδαφος. Αυτό το υλικό χρησιμοποιείται συχνά στα σχολικά εγχειρίδια έτσι ώστε να δοθεί στους μαθητές η ώθηση για μια πιο ενεργή συμμετοχή στην τάξη καθώς προωθεί την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και ενισχύει τη φαντασία.

Η εικόνα, ωστόσο, δεν είναι τίποτα περισσότερο από την εισαγωγή της τέχνης στα σχολεία με τέτοιο τρόπο, πράγμα που, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να αλλάξει τον κοινωνικό αντίκτυπο των τάξεων. Οι απεικονίσεις του παραδοσιακού και σύγχρονου λαϊκού πολιτισμού προσφέρουν στους μαθητές την ευκαιρία να μάθουν, να ερμηνεύσουν, να ενσωματώσουν και τελικά να αξιοποιήσουν προς όφελός τους τις καθολικές αξίες, τις στάσεις και τους κοινωνικούς δεσμούς που διέπουν τις ζωές των ανθρώπων στις μέρες μας. Ως εκ τούτου, η εισαγωγή της λαογραφίας στα σχολεία σε συνδυασμό με τη διδασκαλία από κατάλληλα εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς, προσφέρει στους μαθητές την ικανότητα να κατανοούν το παρελθόν και έτσι να αντιμετωπίζουν καλύτερα το παρόν και τελικά να διαμορφώνουν το μέλλον της κοινωνίας με πιο ανθρώπινο τρόπο
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
λαογραφία, εικονογράφηση, φωτογραφία, εκπαίδευση, σχολικά βιβλία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
332
Αριθμός σελίδων:
138
ΦΟΥΣΕΚΗ Β..pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο