Οι νεολογισμοί και οι λειτουργίες τους στον διαφημιστικό λόγο

Διπλωματική Εργασία uoadl:1668129 749 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-06-16
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κασιμάτη Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπουσα: Χριστοφίδου Αναστασία, βαθμίδα Α', Ακαδημία Αθηνών
Συνεπιβλέποντες: Νάκας Αθανάσιος, Ομότιμος Καθηγητής του Π.Τ.Δ.Ε (Ε.Κ.Π.Α)
Μαγουλά Ευγενία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Π.Τ.Δ.Ε (Ε.Κ.Π.Α)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι νεολογισμοί και οι λειτουργίες τους στον διαφημιστικό λόγο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι νεολογισμοί και οι λειτουργίες τους στον διαφημιστικό λόγο
Περίληψη:
Το δυναμικό κειμενικό είδος της διαφήμισης αξιοποιεί το φαινόμενο των νεολογισμών, χάρη στην ευσύνοπτη, πρωτότυπη και ανατρεπτική φύση τους, για να πείσει τους αποδέκτες για την αλήθεια των λεγομένων του.
Με τον όρο «νεολογισμός», εννοούμε κάθε νέα λέξη που προστίθεται στο λεξιλόγιο μιας γλώσσας, είτε αυτή χρησιμοποιείται ενεργητικά είτε παθητικά από τους χρήστες της (Χριστοφίδου, 2013: 13). Στο διαφημιστικό λόγο κυριαρχούν «περικειμενικοί νεολογισμοί» οι οποίοι δεν εντάσσονται στο επίσημο λεξιλόγιο της γλώσσας, διαμορφώνονται από και για το εκάστοτε διαφημιστικό μήνυμα στο οποίο συμμετέχουν, με σκοπό να το εμπλουτίσουν γλωσσικά. Συνηθέστεροι μορφολογικοί μηχανισμοί σχηματισμού νεολογισμών είναι η παραγωγή, η σύνθεση και η σύμφυρση (ολική και μερική).
Οι νεολογισμοί των διαφημιστικών κειμένων αναδεικνύονται ιδιαίτερα σημαντικοί καθώς, όντας άρρηκτα συνδεδεμένοι με το περικειμενικό πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται και χάρη στα δομικά τους χαρακτηριστικά, ενεργοποιούν ποικίλες κειμενικές, υφολογικές και συνειρμικές «λειτουργίες» στο διαφημιστικό λόγο. Από στατιστικής άποψης, στα υπό εξέταση διαφημιστικά μηνύματα, πρωτοστατούν οι κειμενικές λειτουργίες και ο μορφολογικός μηχανισμός σχηματισμού νεολογισμών της σύμφυρσης. Αν και η σύμφυρση ενεργοποιεί, κυρίως τη συνειρμική και υφολογική λειτουργία (προβολή κατ’ εξοχήν), στο συγκεκριμένο σώμα κειμένων συνδέεται στενά με την κειμενική λειτουργία, πιθανότατα γιατί, όσον αφορά τη συνειρμική λειτουργία που εκλύουν οι συμφυρμοί, αυτή ενεργοποιείται, κυρίως, in presentia. Εκτός του διαφημιστικού λόγου, οι κειμενικές λειτουργίες των νεολογισμών κυριαρχούν, με ορισμένες διαφοροποιήσεις, τόσο στον παιδικό (Θ. Χορτιάτη), όσο και στον ενήλικο (Ο. Ελύτης) ποιητικό λόγο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλωσσολογία
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Γλωσσολογία
Λέξεις-κλειδιά:
«νεολογισμός», «λειτουργίες», «κειμενικό είδος», «κείμενο», «διαφήμιση», «λόγος», «περικείμενο», «μορφολογικοί μηχανισμοί παραγωγής νεολογισμών», «σύμφυρση».
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
53
Αριθμός σελίδων:
124
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Οι νεολογισμοί και οι λειτουργίες τους στον διαφημιστικό λόγο_Κασιμάτη_Αικατερίνη_212508.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.