Η Προφορική Ιστορία στα Μουσεία ως εναλλακτικό διδακτικό εργαλείο για το Δημοτικό Σχολείο

Διπλωματική Εργασία uoadl:1668228 650 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσειακές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-06-17
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Παναγιωτοπούλου Βαρβάρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μούλιου Μαρία (Μάρλεν), Λέκτορας Μουσειολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Λαμπροπούλου Δήμητρα, Λέκτορας Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας (από την Ελληνική Επανάσταση έως σήµερα), Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Νικηφορίδου Αλεξάνδρα, Μουσειολόγος-Επιστημονική Υπεύθυνη Έργων, Εταιρία PostScriptum
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Προφορική Ιστορία στα Μουσεία ως εναλλακτικό διδακτικό εργαλείο για το Δημοτικό Σχολείο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Προφορική Ιστορία στα Μουσεία ως εναλλακτικό διδακτικό εργαλείο για το Δημοτικό Σχολείο
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία διερεύνησε τη συνεισφορά της προφορικής ιστορίας στα μουσεία ως εναλλακτικό διδακτικό εργαλείο για την κατανόηση της ιστορικής γνώσης και τη διαμόρφωση κριτικής και ιστορικής σκέψης μαθητών και μαθητριών του Δημοτικού Σχολείου καθώς και τη δημιουργία κινήτρων για μελέτη της ιστορίας. Το πλαίσιο αυτής της διερεύνησης περιλαμβάνει τη σύνθεση ενός θεωρητικού πλαισίου για τη σχέση της προφορικής ιστορίας με την ιστορική (τυπική) εκπαίδευση και τη μουσειακή εκπαίδευση μέσα από βιβλιογραφική επισκόπηση με ελληνικά και διεθνή παραδείγματα. Ως πρακτική εφαρμογή του παραπάνω θεωρητικού πλαισίου διερεύνησης αποτελεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «το Γκαζοχώρι λέει την ιστορία του» για μαθητές-τριες 9-11 ετών στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου. Το θέμα του προγράμματος είναι η παλιά βιομηχανική γειτονιά της Αθήνας και οι κάτοικοί της, οι συνθήκες διαβίωσης και η ρύπανση αυτής από το εργοστάσιο φωταερίου που λειτουργούσε στην εν λόγω περιοχή μέχρι το 1984. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στους εργαζόμενους του εργοστασίου καθώς και στις συνθήκες εργασίας τους. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αξιοποιεί στα στάδια υλοποίησής του ηχητικές προφορικές μαρτυρίες πρώην εργατών του εργοστασίου και κατοίκων της περιοχής, οι οποίες εκτίθενται σήμερα και ενσωματώνονται στη μουσειακή διαδρομή του επισκέπτη στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων.
Aκολουθήθηκε Βιβλιογραφική Επισκόπηση για το Θεωρητικό Πλαίσιο. Για το Ερευνητικό Πλαίσιο πραγματοποιήθηκε η εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου. Ως αξιολόγηση του προγράμματος συλλέχθηκαν ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα για τη μαθησιακή ανταπόκριση των σχολικών ομάδων με τη μέθοδο της παρατήρησης και τη χορήγηση ερωτηματολογίων στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Μουσειολογία
Λέξεις-κλειδιά:
προφορική ιστορία, μουσείο, ιστορική εκπαίδευση, Δημοτικό Σχολείο, μουσειακή εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
164
Αριθμός σελίδων:
137
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΜΔΕ_ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.