Η συμβολή της μνήμης και της φωνολογικής επίγνωσης στην παραγωγή του γραπτού λόγου σε παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας με και χωρίς γλωσσική διαταραχή

Διπλωματική Εργασία uoadl:1702923 918 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-07-05
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Αγγελάκη Σωτηρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ράλλη Μ. Ασημίνα (Επίκουρη Καθηγήτρια Εξελικτικής Ψυχολογίας , Φ.Π.Ψ , Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η συμβολή της μνήμης και της φωνολογικής επίγνωσης στην παραγωγή του γραπτού λόγου σε παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας με και χωρίς γλωσσική διαταραχή
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η συμβολή της μνήμης και της φωνολογικής επίγνωσης στην παραγωγή του γραπτού λόγου σε παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας με και χωρίς γλωσσική διαταραχή
Περίληψη:
Τα παιδιά με γλωσσικές διαταραχές παρουσιάζουν ελλείμματα τόσο στον προφορικό, όσο και στον γραπτό λόγο. Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται το ερευνητικό ενδιαφέρον σχετικά με τη διερεύνηση των δυσκολιών που διέπουν την παραγωγή του γραπτού λόγου στη συγκεκριμένη ομάδα παιδιών. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν: α) Να αξιολογηθούν οι δυσκολίες στην παραγωγή γραπτού λόγου σε μαθητές Β΄Δημοτικού με γλωσσική διαταραχή συγκριτικά με τους συνομηλίκους τυπικής ανάπτυξης. β) Να διερευνηθεί η συμβολή της λεκτικής εργαζόμενης μνήμης, της λεκτικής βραχύχρονης μνήμης αλλά και της ικανότητας φωνολογικής επίγνωσης στην διαδικασία παραγωγής γραπτού λόγου από τον συγκεκριμένο μαθητικό πληθυσμό. Στην έρευνα συμμετείχαν 30 παιδιά με γλωσσική διαταραχή και 30 παιδιά τυπικής ανάπτυξης τα οποία αξιολογήθηκαν με μια σειρά δοκιμασιών που εξέταζαν τους προαναφερθέντες παράγοντες, ενώ κλήθηκαν να γράψουν και ένα αφηγηματικό κείμενο. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν αναλύθηκαν με τη χρήση στατιστικών μεθόδων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα παιδιά με γλωσσική διαταραχή σημείωσαν χαμηλότερες επιδόσεις συγκριτικά με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης στην παραγωγή του γραπτού λόγου, στη λεκτική εργαζόμενη και βραχύχρονη μνήμη αλλά και στη φωνολογική επίγνωση. Βρέθηκαν στατιστικώς σημαντικές συσχετίσεις ανάμεσα στη λεκτική εργαζόμενη, τη λεκτική βραχύχρονη μνήμη και τη φωνολογική επίγνωση με τα κριτήρια αξιολόγησης της ορθογραφίας και της πολυπλοκότητας των γραπτών κειμένων. Διαπιστώθηκαν επίσης στατιστικώς σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ της φωνολογικής επίγνωσης και της ικανότητας για παραγωγή μεγαλύτερων σε έκταση γραπτών κειμένων με λεξιλογική ποικιλία Κατά την εκτίμηση επιδράσεων και αλληλεπιδράσεων στην παραγωγή του γραπτού λόγου προέκυψε ότι η φωνολογική επίγνωση και λεκτική βραχύχρονη μνήμη επιδρούν σ’αυτήν. Οι συσχετίσεις και οι επιδράσεις αυτές εμφανίζονται με διαφορετικό τρόπο και ένταση μεταξύ των δύο ομάδων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Γλωσσική Διαταραχή, Παραγωγή Γραπτού Λόγου, Λεκτική εργαζόμενη Μνήμη, Λεκτική βραχύχρονη Μνήμη, Φωνολογική Επίγνωση.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
238
Αριθμός σελίδων:
168
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΑΓΓΕΛΑΚΗ ΣΩΤHΡΙΑ pdf.pdf (6 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο