Διερεύνηση της διδακτικο-μαθησιακής λειτουργίας των εικονιστικών αναπαραστάσεων στην ενότητα Θερμότητα-Θερμοδυναμική στα σχολικά εγχειρίδια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:1722622 682 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Χημείας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-07-14
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κουρεμένου Κανέλλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γιαννακουδάκης Παναγιώτης Καθηγητής Τμήμα Χημείας Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Μιρτάτ Μπουρουσιάν, Αναπληρωτής Καθηγητής, Σχολή Χημικών Μηχανικών, ΕΜΠ
Μεθενίτης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της διδακτικο-μαθησιακής λειτουργίας των εικονιστικών αναπαραστάσεων στην ενότητα Θερμότητα-Θερμοδυναμική στα σχολικά εγχειρίδια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της διδακτικο-μαθησιακής λειτουργίας των εικονιστικών αναπαραστάσεων στην ενότητα Θερμότητα-Θερμοδυναμική στα σχολικά εγχειρίδια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Περίληψη:
Η πολυτροπική προσέγγιση της πληροφορίας έχει αποδειχθεί ότι συμβάλλει σημαντικά στη διδασκαλία και τη μάθηση ενός αντικειμένου. Το σχολικό βιβλίο, ως κεντρικό εργαλείο στη διδακτικο-μαθησιακή διαδικασία θα πρέπει να εξυπηρετεί το σκοπό του κατά τον βέλτιστο τρόπο. Στην παρούσα εργασία εξετάσθηκαν και αξιολογήθηκαν με βάση επιστημονικά-ενδοκλαδικά και παιδαγωγικά κριτήρια όλες οι εικονιστικές αναπαραστάσεις θερμότητας-θερμοδυναμικής που περιλαμβάνονται στα σχολικά βιβλία επιστήμης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στη συνέχεια, για όσες θεωρήθηκαν άρτιες, ακολούθησε σχολιασμός για την κειμενική τους λειτουργία και προτάσεις για την διδακτική τους αξιοποίηση. Τέλος, πέντε έμπειροι εκπαιδευτικοί Φυσικής σε δημόσια ελληνικά σχολεία, ερωτήθηκαν για την άποψή τους για το εικονιστικό μέρος των σχολικών βιβλίων στο συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο. Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι εικονιστικές αναπαραστάσεις των σχολικών βιβλίων στην θερμότητα-θερμοδυναμική πληρούν σε πολύ μικρό ποσοστό επιστημονικά-ενδοκλαδικά και παιδαγωγικά κριτήρια. Επιπλέον, η ποιοτική διερεύνηση σχετικά με τις αντιλήψεις και τις στρατηγικές των εκπαιδευτικών οδήγησε στο συμπέρασμα ότι χρησιμοποιούν το οπτικό περιεχόμενο, ή προτίθενται να το κάνουν, όταν θεωρούν ότι είναι χρήσιμο. Μια εικονιστική αναπαράσταση θεωρείται χρήσιμη όταν περιλαμβάνει απλά και ελκυστικά στοιχεία παρέχοντας σαφή νοήματα, με αποτέλεσμα να προάγει την κατανόηση και τη μάθηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
αξιολόγηση σχολικών βιβλίων, θερμότητα-θερμοδυναμική, εικονιστικές αναπαραστάσεις
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
61
Αριθμός σελίδων:
158
Διπλωματική_ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΥ.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο