Κατάκτηση των συνθέτων της Ελληνικής από παιδιά τυπικής ανάπτυξης και παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή

Διπλωματική Εργασία uoadl:2317692 1049 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γλωσσολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-11-29
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Παπαγιαννάκη Πέγκυ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σπυριδούλα Βαρλοκώστα, Καθηγήτρια Ψυχογλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Γεώργιος Μαρκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Βασίλειος Σπυρόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κατάκτηση των συνθέτων της Ελληνικής από παιδιά τυπικής ανάπτυξης και παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κατάκτηση των συνθέτων της Ελληνικής από παιδιά τυπικής ανάπτυξης και παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη της κατάκτησης των ονοματικών συνθέτων με δομή ουσιαστικό + ουσιαστικό από ελληνόφωνα παιδιά τυπικής ανάπτυξης (ΤΑ) και από παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή (ΕΓΔ). Συγκεκριμένα, επιχειρείται η ανίχνευση διαφορών ανάμεσα στις παραπάνω ομάδες. Επιδιώκεται, ακόμη, ο προσδιορισμός των λαθών αυτών των παιδιών, ο οποίος θα συμβάλλει σε περαιτέρω σκιαγράφηση του προφίλ τους. Για την επίτευξη των παραπάνω, χορηγήθηκε μία δοκιμασία παραγωγής σύνθετων λέξεων στην οποία έλαβαν μέρος 6 παιδιά με ΕΓΔ (Μ.Ο.= 5;3 ετών) και 12 παιδιά τυπικής ανάπτυξης, χωρισμένα σε 2 υποομάδες: (α) μία υποομάδα 6 παιδιών αντίστοιχης χρονολογικής ηλικίας (Μ.Ο.= 5;2 ετών) και (β) μία υποομάδα 6 παιδιών αντίστοιχης γλωσσικής ηλικίας (Μ.Ο.= 3;9 ετών). Τα ευρήματα κατέδειξαν ότι τα παιδιά ΤΑ έχουν μεγαλύτερη ικανότητα στον σχηματισμό σύνθετων δομών σε σχέση τα παιδιά με ΕΓΔ. Ωστόσο, όπως και τα παιδιά με ΕΓΔ αντιμετωπίζουν αδυναμίες σε συγκεκριμένους γραμματικοσυντακτικούς κανόνες, όπως τη σωστή τοποθέτηση των συστατικών των συνθέτων.
Η έρευνα αυτή φιλοδοξεί ουσιαστικά να εμπλουτίσει τις γνώσεις σχετικά με την κατάκτηση της διαδικασίας της σύνθεσης, ειδικά σε ό,τι αφορά την ελληνική γλώσσα, που δεν έχει τύχει, έως σήμερα, ενδελεχούς κάλυψης από την υπάρχουσα βιβλιογραφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
κατάκτηση, σύνθετα, τυπική γλωσσική ανάπτυξη, ειδική γλωσσική διαταραχή, παιδιά
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
31
Αριθμός σελίδων:
71
Παπαγιαννάκη- Διπλωματική.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο