Η διδακτική αποτελεσματικότητα του διαθρησκειακού διαλόγου: Η γνωριμία με τον "άλλον" σε μικτή θρησκευτικά τάξη

Διπλωματική Εργασία uoadl:2663983 554 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συστηματικής Θεολογίας
Βιβλιοθήκη Θεολογικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-02-21
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Παπαϊωάννου Εμμανουήλ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, Θεολογική Σχολή ΕΚΠΑ
Μάριος Μπέγζος, Καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, Θεολογική Σχολή ΕΚΠΑ
Εμμανουήλ Περσελής, Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας, Θεολογική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διδακτική αποτελεσματικότητα του διαθρησκειακού διαλόγου: Η γνωριμία με τον "άλλον" σε μικτή θρησκευτικά τάξη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διδακτική αποτελεσματικότητα του διαθρησκειακού διαλόγου: η γνωριμία με τον "άλλο" σε μικτή θρησκευτικά τάξη»
Περίληψη:
Στη μελέτη αυτή παρουσιάζονται τα αποτελέσματα μίας εκπαιδευτικής έρευνας για τη διδακτική αποτελεσματικότητα του διαθρησκειακού διαλόγου. Με βάση την εκκλησιολογική διάσταση της έννοιας του διαλόγου και την παιδαγωγική προσέγγισή του καταγράφεται ο ρόλος του διαλόγου στις συνθήκες του σημερινού σχολείου, καθώς και η αποτελεσματικότητά του στη μάθηση. Αφού έγινε εκτενής έρευνα στα επίσημα διεθνή κείμενα, που συστήνουν τον διάλογο ως το καταλληλότερο μέσο για τη διδασκαλία των θρησκειών, και στις διεθνείς εκπαιδευτικές έρευνες γύρω από την εφαρμογή διαλογικών πρακτικών, διενεργήθηκε μία έρευνα «μελέτης περίπτωσης», που αξιολόγησε την αποτελεσματικότητα του διαλόγου ως τεχνικής διδασκαλίας και διαθρησκειακής επικοινωνίας στο πλαίσιο του μαθήματος των Θρησκευτικών. Η έρευνα διεξήχθη σε ένα Λύκειο της Αθήνας το 2016, σε τάξη που αποτελούνταν βασικά από χριστιανούς αλλά και μουσουλμάνους μαθητές. Η ανάλυση των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων αναδεικνύει ότι ο διδακτικός διαθρησκειακός διάλογος μπορεί να οδηγεί τους μαθητές, ανεξάρτητα από τη θρησκευτική τους προέλευση, σε θρησκευτικό γραμματισμό και γνωριμία με τον «άλλον», καλλιεργώντας στάσεις σεβασμού και συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων. Οι μαθητές αναγνωρίζουν ως θετική τη συμβολή της θρησκευτικής ετερότητας για τον εμπλουτισμό του διαλόγου. Όταν αυτός διεξάγεται σε «ασφαλή» ατμόσφαιρα αναδεικνύει δεξιότητες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, ευνοώντας τη δημιουργική αντιμετώπιση των αντιπαραθέσεων. Η έρευνα καλύπτει ένα υπάρχον κενό στην ελληνική εκπαιδευτική βιβλιογραφία και ανοίγει μία συζήτηση σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, για μια Θρησκευτική Εκπαίδευση βασισμένη στις αρχές της Βιωματικής Παιδαγωγικής.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά:
Διάλογος, επικοινωνία, Θρησκευτική Εκπαίδευση, διδακτική αποτελεσματικότητα, θρησκευτική διαφορετικότητα, έρευνα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
264
Αριθμός σελίδων:
269
Διδακτική Αποτελεσματικότητα του Διαθρησκειακού Διαλόγου.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο