Βιωματικές δραστηριότητες στο πλαίσιο θεραπευτικού προγράμματος απεξάρτησης: Αξιοποίηση της τραγωδίας «Αίας» του Σοφοκλή

Διπλωματική Εργασία uoadl:2686558 428 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική: Εκπαίδευση Ενηλίκων - Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση - Δια βίου Μάθηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-03-07
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Καλλιώρα Αγγελική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βρεττός Ιωάννης. Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αθηνών.
Θωμάς Κ. Μπαμπάλης. Αναπληρωτής Καθηγητής Ψυχοκοινωνιολογίας της σχολικής τάξης στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ.
Βασίλειος Πανταζής. Αναπληρωτής Καθηγητής Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Βιωματικές δραστηριότητες στο πλαίσιο θεραπευτικού προγράμματος απεξάρτησης: Αξιοποίηση της τραγωδίας «Αίας» του Σοφοκλή
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Βιωματικές δραστηριότητες στο πλαίσιο θεραπευτικού προγράμματος απεξάρτησης: Αξιοποίηση της τραγωδίας «Αίας» του Σοφοκλή
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία έχει ως κύριο θέμα τη μελέτη των συντελεστών που ευνοούν τον κριτικό στοχασμό σε πλαίσιο εκπαίδευσης ενηλίκων, εντός θεραπευτικού προγράμματος για την απεξάρτηση από τα ναρκωτικά. Η επισκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με τις βασικές αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων, τον μείζονα ρόλο της τέχνης στο πλαίσιο αυτής, καθώς και με την εκπαίδευση αλλά και τα χαρακτηριστικά πρώην χρηστών, όπως παρουσιάζονται παρακάτω, υπήρξαν εφαλτήριο για το σχεδιασμό και την υλοποίηση μίας μελέτης περίπτωσης που ήταν έρευνα- δράση καθώς η γράφουσα είχε παράλληλα το ρόλο της εκπαιδεύτριας ενηλίκων και της ερευνήτριας. Ο βασικός σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση του εάν η αξιοποίηση της αρχαίας τραγωδίας «Αίας» του Σοφοκλή μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων και τεχνικών από το εκπαιδευτικό δράμα, σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης εννέα ωρών, μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή ενήλικων πρώην χρηστών και να οδηγήσει στην ανάπτυξη του κριτικού στοχασμού με απώτερο σκοπό τον μετασχηματισμό δυσλειτουργικών αντιλήψεων αυτών των ατόμων.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι η αρχαία τραγωδία, σε συνδυασμό με τις δραστηριότητες και τα θεατρικά «παιχνίδια», κέρδισαν το ενδιαφέρον των εκπαιδευομένων, οι οποίοι κατάφεραν να σκεφτούν με κριτικό τρόπο πάνω σε διάφορα ζητήματα, με βασικότερο το ζήτημα της ενασχόλησης με αρχαίες τραγωδίες. Μπόρεσαν να μετασχηματίσουν ακόμη και κάποιες απόψεις τους, χωρίς όμως να φαίνεται η επιτυχία ενός εκ βάθους μετασχηματισμού κάποιας νοητικής συνήθειας. Παρόλα αυτά, μέσω της έρευνας διαφαίνεται το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες μπόρεσαν να συσχετίσουν θέματα που θίγονταν στην τραγωδία με ζητήματα που τους προβληματίζουν στην καθημερινή τους ζωή, ενώ τα θετικά συναισθήματα που δημιουργούνταν στους συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια των συναντήσεων φάνηκε ότι είχαν θετική επίδραση στη «μάχη» αυτών των ανθρώπων έναντι των εξαρτήσεων.
Η έρευνα προτείνει νέους τρόπους ενδυνάμωσης και υποστήριξης των ενήλικων πρώην χρηστών με την εκπαίδευση μέσω τέχνης να αποτελεί τον κύριο άξονα αυτών και εκτιμάται ότι μπορεί να συνεισφέρει στον εμπλουτισμό των προγραμμάτων εκπαίδευσης που λειτουργούν σε θεραπευτικές δομές έναντι των εξαρτήσεων.
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαίδευση ενηλίκων, εκπαιδευτικό δράμα, τέχνη, μετασχηματισμός
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
46
Αριθμός σελίδων:
165
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική εργασία 2.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.