Εθνοτική Ταυτότητα, Σχολική Επίδοση και Ψυχολογική Ευημερία Μεταναστών Εφήβων: Μια Διαχρονική Έρευνα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2798937 526 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-09-27
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Τσώνη Ασημίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φρόσω Μόττη – Στεφανίδη, καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εθνοτική Ταυτότητα, Σχολική Επίδοση και Ψυχολογική Ευημερία Μεταναστών Εφήβων: Μια Διαχρονική Έρευνα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εθνοτική Ταυτότητα, Σχολική Επίδοση και Ψυχολογική Ευημερία Μεταναστών Εφήβων: Μια Διαχρονική Έρευνα
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην εθνοτική ταυτότητα και την ψυχολογική ευημερία (αυτοεκτίμηση) και τη σχολική επίδοση στους έφηβους μετανάστες, καθώς και του ρόλου που διαδραματίζει η γενιά μετανάστευσης στις εν λόγω σχέσεις σε συγχρονικό και διαχρονικό επίπεδο. Το δείγμα αποτέλεσαν 127 έφηβοι μετανάστες (40,6% αγόρια) από την Αλβανία (69%), από την πρώην ΕΣΣΔ (33%) καθώς και από άλλες χώρες, οι οποίοι πήραν μέρος στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις, ενώ φοιτούσαν στην Α΄ και μετά από δύο χρόνια στη Γ΄ Γυμνασίου. Η εθνοτική ταυτότητα μετρήθηκε με το ερωτηματολόγιο Εθνοτικής Ταυτότητας (ΜΕΙΜ· Phinney, 1992), η αυτοεκτίμηση με το ερωτηματολόγιο του Rosenberg (1965), ενώ η σχολική επίδοση προέκυψε από το Μ. Ο. βαθμολογίας σε συγκεκριμένα μαθήματα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, κανένας από τους παράγοντες της εθνοτικής ταυτότητας δε φάνηκε να προβλέπει την αυτοεκτίμηση και τη σχολική επίδοση των μεταναστών εφήβων σε συχρονικό επίπεδο, όμως σε διαχρονικό επίπεδο, η αίσθηση του ανήκειν προέβλεπε αρνητικά τη σχολική επίδοση. Η γενιά μετανάστευσης και το φύλο φαίνεται να προβλέπουν τη σχολική επίδοση, αλλα όχι αλληλεπιδρώντας με την εθνοτική ταυτότητα. Συζητείται η σημασία της αντίληψης των διακρίσεων, της επιβεβαίωσης των στερεοτύπων, ο ρόλος των πεποιθήσεων μιας εθνοπολιτισμικής ομάδας, καθώς και η σημασία που έχει η εθνοτική ταυτότητα για κάθε άτομο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
εθνοτική ταυτότητα, σχολική επίδοση, αυτοεκτίμηση, μετανάστες, διαχρονική μελέτη, γενιά μετανάστευσης, εφηβεία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
179
Αριθμός σελίδων:
108
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική_Τσώνη.pdf
742 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.