Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τα αίτια της σχολικής αποτυχίας των εθνοπολιτισμικά "άλλων" και πρακτικές για την αντιμετώπισή της

Διπλωματική Εργασία uoadl:2812577 412 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-10-26
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Κουτσοβασίλη Λουκία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παρθένης Χρήστος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Παπακωνσταντίνου Γεώργιος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Φραγκούλης Γεώργιος, Διδάκτωρ του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τα αίτια της σχολικής αποτυχίας των εθνοπολιτισμικά "άλλων" και πρακτικές για την αντιμετώπισή της
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τα αίτια της σχολικής αποτυχίας των εθνοπολιτισμικά "άλλων" και πρακτικές για την αντιμετώπισή της
Περίληψη:
Τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας των γενικότερων εξελίξεων στις γείτονες χώρες αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, η Ελλάδα υποδέχεται ολοένα και περισσότερους οικονομικούς μετανάστες και πρόσφυγες και έχει μετατραπεί σταδιακά σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Το γεγονός αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις όχι μόνο στην κοινωνία και στην οικονομία αλλά και στην εκπαίδευση, καθώς άλλαξε η σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού, και φυσικά και οι εκπαιδευτικές ανάγκες. Παρά τα μέτρα που έχει λάβει η ελληνική πολιτεία, οι εθνοπολιτισμικά «άλλοι» μαθητές εξακολουθούν να αποτελούν μια κατηγορία του μαθητικού πληθυσμού με «ιδιαίτερες» εκπαιδευτικές ανάγκες και συχνά βρίσκονται αντιμέτωποι με τη σχολική αποτυχία.
Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας εξετάστηκαν τα αίτια της σχολικής αποτυχίας των εθνοπολιτισμικά «άλλων» μαθητών και οι πρακτικές αντιμετώπισής της υπό το πρίσμα των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα ακολουθήθηκε ποιοτική μεθοδολογία και ως μεθοδολογικό εργαλείο χρησιμοποιήθηκε η ημιδομημένη συνέντευξη. Το δείγμα αποτέλεσαν 21 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εργάζονται σε δύο δημόσια δημοτικά σχολεία του κέντρου της Αθήνας, τα οποία φιλοξενούν κυρίως μαθητές με εθνοπολιτισμική ετερότητα.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας στα βασικότερα αίτια της σχολικής αποτυχίας των εθνοπολιτισμικά «άλλων» μαθητών συγκαταλέγονται αναμφίβολα η γλώσσα, η ηλικία έλευσης των μαθητών και η τάξη κατάταξης, οι λόγοι που ωθούν στη μετανάστευση, το οικογενειακό περιβάλλον και το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των γονέων, η ανομοιογένεια του μαθητικού πληθυσμού ως προς την κουλτούρα, το εκπαιδευτικό σύστημα, η δομή του σχολείου και ο ρόλος των δασκάλων. Οι πρακτικές για την αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας των εθνοπολιτισμικά «άλλων» μαθητών προϋποθέτουν κατά κύριο λόγο χάραξη σωστής εκπαιδευτικής πολιτικής. Αυτό συνίσταται σε: αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, άρτια καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, αύξηση του αριθμού των δασκάλων, υιοθέτηση νέων μεθόδων μάθησης, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και συνδρομή ειδικών επιστημόνων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
εθνοπολιτισμικά «άλλοι», σχολική αποτυχία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
125
Αριθμός σελίδων:
155
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

KoutsovasiliL_final.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.