Η Φύση της Επιστήμης στα σχολικά εγχειρίδια Χημείας και στις ιδέες μαθητών Λυκείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2819529 321 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Χημείας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-11-15
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Παπαδοπούλου Μαρία-Νεκταρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ψύλλος Στάθης, Καθηγητής, Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (Ι.Φ.Ε.), ΕΚΠΑ
Σιγάλας Μιχάλης, Καθηγητής, Χημείας, ΑΠΘ
Μεθενίτης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Χημείας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Φύση της Επιστήμης στα σχολικά εγχειρίδια Χημείας και στις ιδέες μαθητών Λυκείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Φύση της Επιστήμης στα σχολικά εγχειρίδια Χημείας και στις ιδέες μαθητών Λυκείου
Περίληψη:
Σε αυτή τη διατριβή μελετούμε την παρουσίαση της Φύσης της Επιστήμης (ΦτΕ) στα σχολικά εγχειρίδια Χημείας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τις ιδέες που έχουν αναπτύξει μια ομάδα μαθητών ενός Πειραματικού Λυκείου για την ΦτΕ. Ως προς τα σχολικά εγχειρίδια, παρουσιάζουμε μία μέθοδο αξιολόγησης, η οποία υιοθετήθηκε και προσαρμόστηκε στη ελληνικό πλαίσιο από παρόμοιες μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί διεθνώς. Ουσιαστικά, αρχικά μελετήθηκαν η έννοια της ΦτΕ, οι μύθοι που υπάρχουν γύρω από την έννοια και οι πτυχές ως προς τις οποίες μπορεί να αξιολογηθεί. Σε δεύτερο στάδιο αξιολογήσαμε τα σχολικά εγχειρίδια της Χημείας ως προς τη ΦτΕ βάσει ένδεκα πτυχών και παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Εντοπίσαμε ένα σύνολο αναπαραστάσεων (114), των οποίων η πλειονότητα υπάρχει στο βιβλίο της Γ’ Λυκείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης, η πλειοψηφία των αναπαραστάσεων εκπροσωπούν την «εμπειρική» διάσταση/πτυχή της ΦτΕ και την «κοινωνική και πολιτισμική εδραίωση» της. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως δεν ενσωματώνονται όλες οι πτυχές της ΦτΕ σε όλα τα εγχειρίδια που αξιολογήθηκαν. Στη συνέχεια με ερωτηματολόγια και μέσω ανάλυσης περιεχομένου των απαντήσεων αποκαλύπτονται οι ιδέες που έχουν αναπτύξει μαθητές ενός Πειραματικού Λυκείου και οι οποίες χαρακτηρίζονται κυρίως ως μη ενημερωμένες. Τέλος, παρουσιάζουμε το βαθμό συσχέτισης της αναπαράστασης μιας πτυχής της ΦτΕ στα σχολικά εγχειρίδια με τις αντιλήψεις των μαθητών για τη συγκεκριμένη πτυχή. Σε αυτό το σημείο, παρατηρήσαμε πως στις απόψεις των μαθητών/μαθητριών αντανακλάται η απεικόνιση της «εμπειρικής» διάστασης της ΦτΕ. Εκπαιδευτικός στόχος, λοιπόν, εξακολουθεί να είναι η κατανόηση της ΦτΕ από τους μαθητές και η ανάπτυξη ενημερωμένων απόψεων, ώστε να προετοιμάζονται επιστημονικά εγγράμματοι μαθητές οι οποίοι, ως πολίτες, θα είναι ικανοί να συμμετέχουν σε δημόσιο διάλογο σχετικά με την Επιστήμη και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με προσωπικά και κοινωνικά ζητήματα που σχετίζονται με την Επιστήμη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Φύση της Επιστήμης (ΦτΕ), σχολικά εγχειρίδια, απόψεις μαθητών για τη ΦτΕ, αναπαραστάσεις της ΦτΕ
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
67
Αριθμός σελίδων:
161
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

2018-11-12_mde_Nektaria_final.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.