Η δόμηση του αφηγήματος ως προς τους άξονες του χρόνου και της αιτίας: μια αναπτυξιακή προσέγγιση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2836738 371 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γλωσσολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-02
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Κοτρώνη Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σπυριδούλα Βαρλοκώστα, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Διονύσιος Γούτσος, Καθηγητής Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Ελένη Παναρέτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η δόμηση του αφηγήματος ως προς τους άξονες του χρόνου και της αιτίας: μια αναπτυξιακή προσέγγιση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η δόμηση του αφηγήματος ως προς τους άξονες του χρόνου και της αιτίας: μια αναπτυξιακή προσέγγιση
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας μελέτης είναι να συμβάλει στη διερεύνηση του ζητήματος της ανάπτυξης του αφηγηματικού λόγου. Επικεντρώνεται στη δόμηση του αφηγήματος με βάση τις χρονικές και αιτιακές συνδέσεις που αναδύονται σε επίπεδο μικροδομής και μακροδομής των ιστοριών κατά την παραγωγή προφορικού αφηγηματικού λόγου στην εφηβική ηλικία. Μέσα από αυτή τη διερεύνηση μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα σε σχέση με την ικανότητα δόμησης πολύπλοκων αφηγήσεων με συνοχή και συνεκτικότητα. Δεδομένου ότι με βάση τη μέχρι τώρα έρευνα η διαδικασία της ανάπτυξης του αφηγηματικού λόγου δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι και τα δώδεκα έτη, σκοπός είναι να εξεταστεί, εάν στην πιο αναπτυγμένη ηλικία των δεκαπέντε ετών ο λόγος των εφήβων είναι πλησιέστερος σε εκείνον των ενηλίκων ή κι αν ακόμη έχει αναπτυχθεί στο ίδιο επίπεδο με τους ενήλικες ως προς τις παραμέτρους που τέθηκαν. Γι΄αυτό, στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά ηλικίας δώδεκα και δεκαπέντε ετών και ενήλικες ως ομάδα ελέγχου. Τα αποτελέσματα δείχνουν πρόοδο στην ηλικία των δεκαπέντε ετών σε σχέση με εκείνη των δώδεκα με τον λόγο των δεκαπεντάχρονων εφήβων να είναι πράγματι πλησιέστερος σε εκείνον των ενηλίκων. Στην εφηβεία, όπως και κατά την ενηλικίωση, οι ομιλητές φαίνεται να δηλώνουν περισσότερο τις αιτιακές συνδέσεις σε σχέση με τις χρονικές σε επίπεδο μικροδομής, αλλά σε επίπεδο μακροδομής συντελείται ακόμη εξέλιξη ως προς αυτή την παράμετρο από την ηλικία των δεκαπέντε ετών μέχρι την ενηλικίωση. Το θέμα της ανάπτυξης του αφηγηματικού λόγου μετά την παιδική ηλικία και μέχρι την ενηλικίωση χρήζει περισσότερης μελέτης, ιδίως ως προς την παράμετρο της πολυπλοκότητας των δομών που αξιοποιούνται τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο, ώστε να υποβοηθηθεί μέσα από αυτή τη διερεύνηση και η εκπαιδευτική διαδικασία και συγκεκριμένα η διδασκαλία της γλώσσας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλωσσολογία
Λέξεις-κλειδιά:
γλωσσική ανάπτυξη, αφηγηματικός λόγος, αφηγηματική δομή, χρονικές σχέσεις, αιτιακές σχέσεις
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
63
Αριθμός σελίδων:
85
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΚΟΤΡΩΝΗ ΕΛΕΝΗ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο