Στρατηγικές ενίσχυσης της λεξιλογικής γνώσης των μαθητών της Α' Γυμνασίου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2862875 316 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-02-18
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Μέμου Ιωάννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αθανάσιος Μιχάλης, Επίκουρος Καθηγητής Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Μαμούρα Μαρία, Εντεταλμένη Διδάσκουσα Τμήματος Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Βέρδης, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Στρατηγικές ενίσχυσης της λεξιλογικής γνώσης των μαθητών της Α' Γυμνασίου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Στρατηγικές ενίσχυσης της λεξιλογικής γνώσης των μαθητών της Α' Γυμνασίου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
Περίληψη:
Το λεξιλόγιο συνιστά ένα βασικό συστατικό μιας γλώσσας και έναν ουσιώδη τομέα για την αποτελεσματική κατάκτησή της. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα ορισμένων στρατηγικών εκμάθησης του λεξιλογίου, τις οποίες αξιοποιήσαμε στο σχεδιασμό των δυο διδασκαλιών που πραγματοποιήσαμε στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν συμβάλλουν στην ενίσχυση του λεξιλογικού πλούτου των μαθητών και εάν διατηρούν το νέο λεξιλόγιο στη μνήμη τους. Η διερεύνηση αυτή εστιάζει κυρίως στην προσληπτική και παραγωγική χρήση του λεξιλογίου από τους μαθητές μέσω πλαισιωμένων και αποπλαισιωμένων δραστηριοτήτων, οι οποίες βασίστηκαν στην υιοθέτηση αυτών των στρατηγικών. Παράλληλα, διερευνήθηκαν οι στάσεις και αντιλήψεις των μαθητών ως προς την αποτελεσματικότητα που είχαν γι αυτούς οι στρατηγικές τόσο ως προς την προσληπτική χρήση του λεξιλογίου όσο και ως προς την παραγωγική, αλλά και ως προς τον τρόπο διδασκαλίας του λεξιλογίου στο σχολείο. Η έρευνα διεξήχθη στην πρώτη τάξη του γυμνασίου, η οποία αποτελούνταν από 20 μαθητές. Ως πηγές συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν τα τεστ προελέγχου και μεταελέγχου, τα οποία χορηγήθηκαν στους μαθητές πριν και μετά από κάθε διδακτική παρέμβαση, οι ανταποκρίσεις τους στο γραπτό λόγο και οι συνεντεύξεις. Τα δεδομένα αναλύθηκαν μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS αλλά και με θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν σε ένα μεγάλο βαθμό τη σημαντική συμβολή των στρατηγικών στην ενίσχυση της λεξιλογικής γνώσης των μαθητών κυρίως στην προσληπτική χρήση του λεξιλογίου τόσο στις πλαισιωμένες όσο και στις αποπλαισιωμένες δραστηριότητες, ενώ παράλληλα αναδείχθηκαν σημαντικά θέματα όσον αφορά τον τρόπο εκμάθησης και διδασκαλίας του λεξιλογίου στο σχολείο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
λεξιλόγιο, στρατηγικές εκμάθησης λεξιλογίου, προσληπτική-παραγωγική χρήση λεξιλογίου, πλαισιωμένη-αποπλαισιωμένη μάθηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
147
Αριθμός σελίδων:
127
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

διπλωματικη τελικη pdf.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.