Κινητική και γνωστική αξιολόγηση παιδιών γ' και δ' δημοτικού με και χωρίς δυσλεξία

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2864735 356 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-04
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
ΚΡΙΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΑΦΟΡΔΑΚΟΥ ΠΗΓΗ-ΡΑΦΑΕΛΑ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κουτσούκη Δήμητρα
Καθηγήτρια, Διευθύντρια εργαστηρίου προσαρμοσμένης κινητικής δραστηριότητας / αναπτυξιακών και κινητικών διαταραχών
ΣΕΦΑΑ
ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κινητική και γνωστική αξιολόγηση παιδιών γ' και δ' δημοτικού με και χωρίς δυσλεξία
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κινητική και γνωστική αξιολόγηση παιδιών γ' και δ' δημοτικού με και χωρίς δυσλεξία
Περίληψη:
Η κινητική δραστηριότητα και ο συντονισμός των κινήσεων είναι λειτουργίες απαραίτητες για τη συνολική ανάπτυξη και ολοκλήρωση του ατόμου. Διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του ατόμου τόσο κατά την παιδική ηλικία, όσο και κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η εξέταση και ο προσδιορισμός των γνωστικών και κινητικών διαφορών μεταξύ αγοριών και κοριτσιών με και χωρίς δυσλεξία, ηλικίας 8 έως 10 ετών, σε δεξιότητες αδρής κινητικότητας καθώς και σε γνωστικές λειτουργίες, που σχετίζονται με τον σχεδιασμό και την ικανότητα προσοχής. Εκτείνεται σε δύο κατευθύνσεις, αφενός στη διασύνδεση γνωστικών και κινητικών λειτουργιών και αφετέρου στη διαπίστωση ότι και τα δύο αυτά πλήττονται στα παιδιά με δυσλεξία, ώστε στο μέλλον να δημιουργηθούν κατάλληλα προγράμματα κινητικής παρέμβασης για τη βελτίωση κινητικής και ακαδημαϊκής απόδοσης των παιδιών αυτών. Το δείγμα της έρευνας περιλάμβανε 47 παιδιά χωρίς δυσλεξία και 25 παιδιά με δυσλεξία. Για την αξιολόγηση της αδρής κινητικής ικανότητας χρησιμοποιήθηκε το Movement Assessment Battery for Children (MABC-2). Για την αξιολόγηση της κινητικής απόδοσης του δείγματος χρησιμοποιήθηκαν οι εξής δοκιμασίες: 1)Στόχευση και Υποδοχή1, 2) Στόχευση και υποδοχή2, 3)Στατική ισορροπία στο κυρίαρχο και μη κυρίαρχο πόδι, 4) Δυναμική ισορροπία, 5) Αναπήδηση στο κυρίαρχο πόδι. Για την αξιολόγηση της γνωστικής ικανότητας των εξεταζόμενων χρησιμοποιήσαμε το Cognitive Assessment System (CAS), όπου για τους σκοπούς της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν οι εξής δοκιμασίες : α) Σχεδιασμένες Συνδέσεις, β) Δεκτική Υπολειπομένη Προσοχή, και γ) Εκφραστική Προσοχή. Ακόμη έγινε ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σε βάσεις όπως το Google Scholar, Scopus. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως υπάρχουν κινητικά αλλά και γνωστικά ελλείμματα στα παιδιά με δυσλεξία σε σύγκριση με τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά που εξετάστηκαν και στις 3 ηλικιακές ομάδες (8:00-8:11, 9:00-9:11, 10:00-10:11). Επιπροσθέτως, με βάση την γενική ανασκόπηση των αποτελεσμάτων διαπιστώθηκαν σημαντικές συσχετίσεις ανάμεσα στις δεξιότητες αδρής κινητικότητας και στις γνωστικές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Δυσλεξία, κινητική ανάπτυξη, γνωστική ανάπτυξη, κινητικά ελλείμματα στη δυσλεξία, γνωστικά ελλείμματα, αδρή κινητική ανάπτυξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
54
Αριθμός σελίδων:
58
Πτυχιακή τελικό.pdf (853 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο