Τα βιώματα και οι αντιλήψεις γονέων και προεφήβων για τη νέα τεχνολογία στο οικογενειακό περιβάλλον

Διπλωματική Εργασία uoadl:2864882 274 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-07
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Πολυκρέτη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ίσαρη Φιλία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Κεσίσογλου Γεώργιος, Επιστημονικός Συνεργάτης, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής του Εργαστηρίου Ποιοτικής Έρευνας, ΕΚΠΑ
Ράλλη Ασημίνα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Ρούσσος Πέτρος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Τα βιώματα και οι αντιλήψεις γονέων και προεφήβων για τη νέα τεχνολογία στο οικογενειακό περιβάλλον
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Τα βιώματα και οι αντιλήψεις γονέων και προεφήβων για τη νέα τεχνολογία στο οικογενειακό περιβάλλον
Περίληψη:
Η διάχυση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα μας και η εκτενής πρόσβαση των παιδιών σε συσκευές νέας τεχνολογίας στο οικογενειακό περιβάλλον εγείρει ποικίλα ερωτήματα και προβληματισμούς για την ανάπτυξη της Νέας Γενιάς. Η προεφηβεία, ως μία πολιτισμικά κατασκευασμένη αναπτυξιακή περίοδος υποδηλώνει την μετάβαση των παιδιών προς την εφηβεία και συνεπώς την υιοθέτηση στάσεων και συμπεριφορών ανεξαρτησίας, τη λήψη αποφάσεων καθώς και την ανάπτυξη της αναστοχαστικής ικανότητας. Η παρούσα εργασία επιδιώκει να στοιχειοθετήσει τις εμπειρίες και τις αντιλήψεις των προεφήβων για τη χρήση των συσκευών στο οικογενειακό περιβάλλον σε σχέσει με τις εμπειρίες και αντιλήψεις των γονέων τους. Απώτερος στόχος της εργασίας είναι να διερευνηθεί η εμπρόθετη δράση και το νόημα που αποκτά η Νέα Τεχνολογία στο οικογενειακό περιβάλλον από τα ίδια τα παιδιά και τις μητέρες τους υπό το πρίσμα της κοινωνικοπολιτισμικής θεώρησης. Μέσα από την οπτική της Κοινωνιολογίας της παιδικής ηλικίας επιδιώχθηκε η εγγύτερη κατανόηση της φωνής των παιδιών, ως εξοικειωμένοι χρήστες της Νέας Τεχνολογίας, πέρα από τον αναδυόμενο Ηθικό Πανικό της εποχής μας για την εικονική πραγματικότητα. Τα δεδομένα της έρευνας συγκεντρώθηκαν μέσω της ημιδομημένης ατομικής συνέντευξης και συμμετείχαν έξι ζέυγη προεφήβων - μητέρων με δύο οδηγούς συνέντευξης. Τα ευρήματα της έρευνας σκιαγραφούν μία παιδική πραγματικότητα, εντός της οποίας η χρήση της τεχνολογίας θεωρείται δεδομένη και συχνά επιτακτική αποτελώντας κύριο παράγοντα τόσο ψυχαγωγίας όσο και επικοινωνίας για τα μέλη της οικογένειας. Η κατάσταση αυτή αναδεικνύει άλλοτε την αρνητική και άλλοτε την προσαρμοστική στάση των γονέων προς τη σύγχρονη μεσολαβημένη πραγματικότητα των παιδιών. Μεταξύ των ευρημάτων, εντοπίζονται άλλοτε κοινά και άλλοτε αντίθετα νοήματα ανάμεσα στα γονεϊκά και προέφηβα βιώματα, τα οποία ενημερώνουν τις γονεϊκές πρακτικές των γονέων. Η παρούσα μελέτη φιλοδοξεί να σκιαγραφήσει ακόμη τις δυναμικές αλαλγές που κινητοποιεί η ενσωμάτωση της νέας τεχνολογίας στο ελληνικό νοικοκυριό ως προς την προσδοκώμενη από τους γονείς ανάπτυξη των παιδιών τους και κατ' επέκταση της Νέας Γενιάς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
προέφηβοι, γονεϊκή μεσολάβηση, νέα τεχνολογία, μεσολαβημένη πραγματικότητα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
92
Αριθμός σελίδων:
86
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική_Πολυκρέτη_Μαρία_Τελικό.pdf
813 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.