Όψεις και αναπαραστάσεις της τρίτης ηλικίας στο σύγχρονο παιδικό, εικονογραφημένο βιβλίο: ο παππούς και η γιαγιά

Διπλωματική Εργασία uoadl:2865347 110 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ανάγνωση, Φιλαναγνωσία και εκπαιδευτικό υλικό
Βιβλιοθήκη της Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-07
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Λέντζα Αργυρώ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαλαφάντης Κωνσταντίνος, Καθηγητής Παιδαγωγικής και Λογοτεχνίας,ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Γαλανάκη Ευαγγελία, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας,ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής Ψυχοκοινωνιολογίας στη σχολική τάξη,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Όψεις και αναπαραστάσεις της τρίτης ηλικίας στο σύγχρονο παιδικό, εικονογραφημένο βιβλίο: ο παππούς και η γιαγιά
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Όψεις και αναπαραστάσεις της τρίτης ηλικίας στο σύγχρονο παιδικό, εικονογραφημένο βιβλίο: ο παππούς και η γιαγιά
Περίληψη:
Η πληθυσμιακή ομάδα της τρίτης ηλικίας αυξάνεται διαρκώς, σύμφωνα με τις τελευταίες δημογραφικές μετρήσεις, και οι κοινωνικές ανακατατάξεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Η κοινωνιολογία, και ειδικότερα η νεοεμφανιζόμενη επιστήμη της γεροντολογίας, έρχεται να επισημάνει την πολυδιάστατη παρουσία των ηλικιωμένων μέσα στο σύνολο του παγκόσμιου πληθυσμού και να αναδομήσει την κοινωνία, ξεκινώντας απ’ το θεμέλιό της, την οικογένεια. Ο διαχωρισμός των ανθρώπων βάσει ηλικιακών κατηγοριοποιήσεων συχνά οδηγεί πλέον σε δυστοπία, καθώς η νεότητα ορίζεται πολυπαραγοντικά, σε σχέση με εξωτερικά χαρακτηριστικά, κοινωνικές δραστηριότητες, επαγγελματική δραστηριοποίηση, σωματική κατάσταση και πνευματική ευεξία(Feldman, 2011: 258).
Με δεδομένο ότι η παιδική λογοτεχνία και δη το εικονογραφημένο βιβλίο, αποτελεί -μεταξύ άλλων- αγωγό αμφίδρομης μεταφοράς στάσεων και αντιλήψεων, από και προς την κοινωνία, απευθυνόμενο κυρίως στην πιο εύπλαστη μερίδα πληθυσμού -το παιδί-, ερευνούμε κατά πόσον αυτή κοινωνεί τις προαναφερθείσες αλλαγές ή αναπαράγει παγιωμένες, στερεότυπες εικόνες του παππού και της γιαγιάς.
Στο δείγμα των παιδικών εικονογραφημένων βιβλίων που εξετάσαμε, έγινε σαφής η πρόθεση των εικονογράφων να παρουσιάσουν λιγότερο στερεοτυπικά τις μορφές των ηλικιωμένων, σε σχέση με όσα είχαν υποδείξει μελέτες σε παλαιότερα δείγματα. Σ’ ότι αφορά τους συγγραφείς, κύριος στόχος τους φαίνεται να είναι η ενίσχυση του παιδιού συναισθηματικά -κι όχι τόσο, ενημερωτικά- απέναντι στο ενδεχόμενο του θανάτου, μέσω της λογοτεχνικής απώλειας του παππού και της γιαγιάς. Επιπλέον, καθαυτό το ζήτημα της αντίληψης των παιδιών για το γήρας και τη φθορά, αρχίζει να απασχολεί τη λογοτεχνική κοινότητα. Ανιχνεύτηκε η αυξημένη παρουσία φθοράς και ενδείξεων καταπόνησης της υγείας των ηλικιωμένων, με μια παρηγορητική, ήπια ρεαλιστική προσέγγιση του ζητήματος, εκ μέρους των συντελεστών των βιβλίων. Οι λοιπές διαστάσεις της ζωής των ηλικιωμένων, πέραν της ενασχόλησής τους με τα εγγόνια, απεικονίστηκαν σε αμελητέο ποσοστό του δείγματός μας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
τρίτη ηλικία, γήρας, παππούς, γιαγιά, δι-ηλικιακές σχέσεις, φθορά, απώλεια, θάνατος, αντίληψη του γήρατος και του θανάτου, παιδικό εικονογραφημένο βιβλίο, απεικονίσεις,στερεότυπα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
69
Αριθμός σελίδων:
76

ΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ 3ΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣτελικό.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.