«Στοιχεία Προφορικότητας στο Μαθητικό Γραπτό Λόγο. Έρευνα της άποψης των εκπαιδευτικών για την Ε΄ και Στ΄ τάξη του Δημοτικού»

Διπλωματική Εργασία uoadl:2866181 278 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-14
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Τσιρώνη Αναστασία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χριστοφίδου Αναστασία: Διευθύνουσα Κέντρου Ερεύνης Επιστημονικών Όρων και Νεολογισμών
Μαγουλά Ευγενία : Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Παν/μίου Αθηνών
Κατσούδα Γεωργία : Γλωσσολόγος και Ερευνήτρια Β΄Βαθμίδας στο Κέντρο Ερεύνης των Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων ( ΚΕΝΔΙ-ΙΛΝΕ) στην Ακαδημία Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Στοιχεία Προφορικότητας στο Μαθητικό Γραπτό Λόγο. Έρευνα της άποψης των εκπαιδευτικών για την Ε΄ και Στ΄ τάξη του Δημοτικού»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Στοιχεία Προφορικότητας στο Μαθητικό Γραπτό Λόγο. Έρευνα της άποψης των εκπαιδευτικών για την Ε΄ και Στ΄ τάξη του Δημοτικού»
Περίληψη:
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των πεποιθήσεων των εκπαιδευτικών σχετικά με την παρουσία στοιχείων προφορικότητας στο μαθητικό γραπτό λόγο, ως αποτέλεσμα της μη ομαλής μετάβασης των μαθητών από τον προφορικό στον γραπτό λόγο.

Προκειμένου να μελετηθεί η συγκεκριμένη θεματική περιοχή, αναζητήθηκαν οι απόψεις ,με την συμπλήρωση ερωτηματολογίου των διδασκόντων των Ε 'και ΣΤ' τάξεων του δημοτικού. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν 27 εκπαιδευτικοί από 6 δημόσια δημοτικά σχολεία , καθώς επίσης και 9 εκπαιδευτικοί από 4 ιδιωτικά σχολεία.

Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαίωσαν τις πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών για την παρουσία στοιχείων προφορικότητας και επιμέρους κατηγορίας λαθών στα γραπτά κείμενα των μαθητών. Ως το πιο συχνό στοιχείο προφορικότητας τόσο στα δημόσια, όσο και στα ιδιωτικά σχολεία, κατονομάστηκε η χρήση γενικευτικών όρων. Επιπλέον,

μέσα από την επαγωγική ανάλυση που πραγματοποιήθηκε , φάνηκε ότι οι δάσκαλοι που εργάζονται σε δημόσια σχολεία εντοπίζουν πολύ πιο συχνά τη χρήση συντακτικών επαναλήψεων, ενώ υψηλότερα ποσοστά, αλλά σε μικρότερη συχνότητα σε σχέση με τα στοιχεία προφορικότητας, παρατηρείται η παρουσία διαλέκτων/ιδιωμάτων, greeklish ή λέξεων τύπου sms. Τέλος, ως πιο αποτελεσματική τεχνική για την βελτίωση της ποιότητας του γραπτού λόγου κατατάσσουν ομόφωνα την ενεργητική και βιωματική εμπλοκή των μαθητών τους, σε μια ποικιλία μορφών λόγου και κειμενικών ειδών της καθημερινής τους ζωής.

Λέξεις Κλειδιά : πεποιθήσεις εκπαιδευτικών, στοιχεία προφορικότητας, γραπτός λόγος, δημόσια σχολεία, ιδιωτικά σχολεία
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις Κλειδιά : πεποιθήσεις εκπαιδευτικών, στοιχεία προφορικότητας, γραπτός λόγος, δημόσια σχολεία, ιδιωτικά σχολεία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
60
Αριθμός σελίδων:
84
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΤσιρωνηΤελική Δ.Ε 3-3-19-ΑΧ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.