Συγκλίσεις και Αποκλίσεις Αναλυτικού Προγράμματος και Σχολικού Εγχειριδίου Ιστορίας της Γ΄Λυκείου Γενικής Παιδείας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2876264 333 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-18
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Δημητρακοπούλου Ευφημία-Νέλλη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαμούρα Μαρία, Εντεταλμένη Διδασκαλίας, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Μιχάλης Αθανάσιος, Δ.Ε.Π., Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Φρυδάκη Ευαγγελία, Δ.Ε.Π., Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Συγκλίσεις και Αποκλίσεις Αναλυτικού Προγράμματος και Σχολικού Εγχειριδίου Ιστορίας της Γ΄Λυκείου Γενικής Παιδείας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Συγκλίσεις και Αποκλίσεις Αναλυτικού Προγράμματος και Σχολικού Εγχειριδίου Ιστορίας της Γ΄Λυκείου Γενικής Παιδείας
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει την αντιστοιχία ή την αναντιστοιχία ανάμεσα στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου και το αντίστοιχο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Ειδικότερα, η συνάφεια ή μη των δύο ελέγχθηκε στη βάση τεσσάρων αξόνων: σε σχέση με τους επιδιωκόμενους στόχους, τα περιεχόμενα μάθησης, την προτεινόμενη μεθοδολογία και αξιολόγηση. Σε δεύτερο επίπεδο εξετάστηκε αν το εγχειρίδιο ανταποκρίνεται στο ιστοριογραφικό παράδειγμα της Νέας Ιστορίας, η οποία στοχεύει και στην ανάπτυξη του ιστορικού γραμματισμού. Για την εξέταση του υλικού αξιοποιήθηκε το ερευνητικό μοντέλο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου και καταρτίστηκε ένα σύστημα κατηγοριών διαμορφωμένο σύμφωνα με τους παραπάνω άξονες. Μετά την επεξεργασία του υλικού φάνηκε ότι υπάρχει μικρή αντιστοιχία ανάμεσα στο σχολικό εγχειρίδιο και το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει αντιστοιχία στην ικανοποίηση κατώτερων γνωστικά στόχων και στην αξιοποίηση πιο παραδοσιακών μεθόδων και τρόπων αξιολόγησης. Ο τρόπος με τον οποίο είναι δομημένο το σχολικό εγχειρίδιο αντιτίθεται σε αρκετές περιπτώσεις στις ενεργητικές μεθόδους διδασκαλίας, γεγονός που εμποδίζει εν τέλει την αντιστοιχία του με το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Τέλος, ως προς τον ιστορικό γραμματισμό, παρατηρήθηκε ότι το σχολικό εγχειρίδιο προσανατολίζεται περισσότερο στο παραδοσιακό ιστοριογραφικό παράδειγμα, επομένως είναι δύσκολη η ανάπτυξή του.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
Αναλυτικό Πρόγραμμα, Σχολικό Εγχειρίδιο, Ιστορία, Ιστορικός Γραμματισμός
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
81
Αριθμός σελίδων:
159
Διπλωματική Ενιαίο Κείμενο_Δημητρακοπούλου Νέλλη.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο