Αποτυπώνοντας την εμπειρία παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης ως προς τη σχέση τους με ένα αστικό πάρκο. Μια αφηγηματική προσέγγιση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2877141 340 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-30
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Χουλιαρά Κατερίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Δασκολιά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.), Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α)
Ίριδα Τσεβρένη, Λέκτορας, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Κώστας Γαβριλάκης, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αποτυπώνοντας την εμπειρία παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης ως προς τη σχέση τους με ένα αστικό πάρκο. Μια αφηγηματική προσέγγιση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αποτυπώνοντας την εμπειρία παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης ως προς τη σχέση τους με ένα αστικό πάρκο. Μια αφηγηματική προσέγγιση
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσης διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους παιδιά προσχολικής ηλικίας νοηματοδοτούν την εμπειρία τους σε ένα αστικό πάρκο κοντά στο σχολείο τους το οποίο αποτελεί γι αυτά πεδίο ανάπτυξης φυσικών και παιδαγωγικών δραστηριοτήτων. Η έρευνα ακολούθησε μια αφηγηματική προσέγγιση.
Η συλλογή των δεδομένων βασίστηκε: α) στην παρατήρηση, β) την αξιοποίηση του photovoice και γ) συνεντεύξεις με παιδιά. Σε αυτή συμμετείχαν μια ομάδα 17 παιδιών ηλικίας 5 ετών ενώ εξετάστηκαν ειδικότερα οι περιπτώσεις 4 παιδιών. Η εκπαιδευτική παρέμβαση και έρευνα στο πεδίο διήρκεσε 7 εβδομάδες. Κύριο θεωρητικό δόμημα ήταν οι «Δείκτες ποιότητας περιβάλλοντος» (Ιndicators of environmental quality), όπως προτάθηκε από την Louise Chawla το 2002, με σκοπό την περιγραφή και ανάλυση των σχέσεων που αναπτύσσονται ανάμεσα σε παιδιά (και νέους) με το αστικό περιβάλλον. Τα δεδομένα αποτελούνται από τα κείμενα παρατηρήσεων πεδίου και τις απομαγνητοφωνήσεις των συνεντεύξεων, καθώς και το φωτογραφικό υλικό που δημιούργησαν και σχολίασαν τα παιδιά. Η θεματική ανάλυση που διενεργήθηκε οδήγησε στη δημιουργία τεσσάρων μετα-αφηγήσεων που αποτυπώνουν την εμπειρία της ερευνήτριας από τις συναντήσεις της με τα παιδιά.
Διαπιστώνεται ότι η σχέση των παιδιών με το πάρκο διαμορφώνεται από δύο παράγοντες: το κοινωνικό πλαίσιο (οικογενειακό και συνομήλικων) και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του χώρου. Όταν οι παράγοντες αυτοί πλαισιώνoται και υποστηρίζονται από οργανωμένες ή ελεύθερες δραστηριότητες, η σύνδεση των παιδιών με το αστικό πάρκο ενισχύεται και ο τόπος αποκτά προσωπικό νόημα για τα ίδια.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Αστική Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, αστικό πάρκο, αφηγηματική προσέγγιση, παιδιά, προσχολική ηλικία, εμπειρία της φύσης, παρατήρηση, photovoice, συνέντευξη, θεματική ανάλυση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
139
Αριθμός σελίδων:
169
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Χουλιαρά Κατερίνα_ Διπλωματική Εργασία 2019_ Εμπειρία παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης για το αστικό πάρκο. Μια αφηγηματική προσέγγιση.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.