Διαπολιτισμική εκπαίδευση και λεξιλογική ανάπτυξη: Σχεδιασμός εκπαιδευτικού υλικού για εφαρμογή σε μαθητές/ριες Δ' Δημοτικού Σχολείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2877495 377 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-02
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Παπαβασιλείου Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαγουλά Ευγενία Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης - ΕΚΠΑ
Γαλαντόμος Ιωάννης Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης – Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Κατσούδα Γεωργία Ερευνήτρια α΄ βαθμίδας Ακαδημία Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαπολιτισμική εκπαίδευση και λεξιλογική ανάπτυξη: Σχεδιασμός εκπαιδευτικού υλικού για εφαρμογή σε μαθητές/ριες Δ' Δημοτικού Σχολείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαπολιτισμική εκπαίδευση και λεξιλογική ανάπτυξη: Σχεδιασμός εκπαιδευτικού υλικού για εφαρμογή σε μαθητές/ριες Δ' Δημοτικού Σχολείου
Περίληψη:
Το λεξιλόγιο αποτελεί βασικότατο πυλώνα της γλωσσικής διδασκαλίας, ωστόσο παρέμενε για πολλά χρόνια στο περιθώριο του γλωσσικού μαθήματος. Αν και τις τελευταίες δεκαετίες έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες για να αναβαθμιστεί η θέση του, από τα πορίσματα ερευνών προκύπτει ότι δεν είχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Μία από τις αιτίες είναι η απουσία κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού. Συνεπώς, η αναγκαιότητα βελτίωσης της παρεχόμενης γλωσσικής εκπαίδευσης απαιτεί την παραγωγή σύγχρονου παιδαγωγικού υλικού.
Η παρούσα διπλωματική εργασία είναι εστιασμένη στην Δ΄τάξη του δημοτικού σχολείου και διερευνά κατά πόσο μπορεί με κατάλληλα διαμορφωμένο παιδαγωγικό υλικό να επιτευχθεί η ενίσχυση του λεξιλογίου των μαθητών/ριών και να βελτιωθεί το επίπεδο αναγνωστικής κατανόησης, σε μαθητές που έχουν την Ελληνική ως δεύτερη ή ως πρώτη γλώσσα. Στο πλαίσιο αυτό, με βάση επιστημονικά κριτήρια διαμορφώθηκε το παιδαγωγικό υλικό της διδακτική μας παρέμβασης με τη φιλοδοξία να καταστεί χρήσιμο στη διδακτική πράξη. Στην εργασία αυτή επιλέγονται αρκετά παραδείγματα με περιβαλλοντική διάσταση, οπότε επιδιώκεται, παράλληλα με την ενίσχυση του λεξιλογίου, ως δευτερογενής στόχος και η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
Με βάση τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, προσδιορίστηκαν οι στόχοι, η μεθοδολογία και το περιεχόμενο του παιδαγωγικού υλικού, όμως παράλληλα, υπήρξε προσπάθεια να είναι ελκυστικό, ευχάριστο και κυρίως φιλικό για τον μαθητή/ρια. Ωστόσο, αξίζει να επισημανθεί, πως θα πρέπει να εφαρμοστεί στην πράξη για να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητά του. Συνεπώς, προτείνεται η πιλοτική εφαρμογή του, ώστε να αναδειχθούν σημεία που πιθανόν χρειάζονται βελτίωση, διόρθωση ή αναδιαμόρφωση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Πολυπολιτισμική εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Διαπολιτισμική εκπαίδευση, λεξιλογική ενίσχυση, παιδαγωγικό υλικό, λεξιλογική διδακτική παρέμβαση.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
219
Αριθμός σελίδων:
219
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ_ΜΑΡΙΑ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΕΡΓΑΣΙΑ_ΚΑΤΑΘΕΣΗ.pdf
13 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.