Πιλοτική διερεύνηση της επίδρασης ενός Συστημικού, Νατουραλιστικού και Συμπεριφορικού-Αναλυτικού προγράμματος εκπαίδευσης γονέων για την προαγωγή κοινωνικών δεξιοτήτων σε ένα παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2877961 345 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-07
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Αγγελοπούλου Αναστασία-Σταυρούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αγγελική Γενά, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πέτρος Γαλάνης, PhD, ΕΔΙΠ Ειδικής Αγωγής, Τμήμα
Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών
Εριφύλλη Τσιρέμπολου, PhD, Ψυχολόγος, Διδάσκουσα στο ΠΜΣ Ειδικής Αγωγής
του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Πιλοτική διερεύνηση της επίδρασης ενός Συστημικού, Νατουραλιστικού και Συμπεριφορικού-Αναλυτικού προγράμματος εκπαίδευσης γονέων για την προαγωγή κοινωνικών δεξιοτήτων σε ένα παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Πιλοτική διερεύνηση της επίδρασης ενός Συστημικού, Νατουραλιστικού και Συμπεριφορικού-Αναλυτικού προγράμματος εκπαίδευσης γονέων για την προαγωγή κοινωνικών δεξιοτήτων σε ένα παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.
Περίληψη:
Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) ενέχει ελλείμματα στον τομέα της επικοινωνίας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Οι γονείς παιδιών με ΔΑΦ, αποτελούν φυσικούς διαμεσολαβητές της ανάπτυξης πρώιμων κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, καθώς παρέχουν νατουραλιστικές ευκαιρίες αλληλεπίδρασης στο σπίτι (Schertz et al., 2017). Η γονεϊκή εμπλοκή αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο των θεραπευτικών προγραμμάτων για παιδιά με ΔΑΦ. Έχει ερευνητικά τεκμηριωθεί, η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων εκπαίδευσης γονέων, τόσο για τους γονείς και τα παιδιά, όσο και για την σχέση αλληλεπίδρασης, μεταξύ τους. Έχει καταδειχθεί ότι, η εκπαίδευση γονέων με στόχο την υιοθέτηση ενός πιο φυσικού ύφους κατά την διάρκεια της αλληλεπίδρασης με το παιδί τους με ΔΑΦ, επιδρά θετικά στην προαγωγή της επικοινωνίας και της μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η πιλοτική διερεύνηση της αποτελεσματικότητας ενός συστημικού, νατουραλιστικού, αναπτυξιακού, συμπεριφορικού–αναλυτικού προγράμματος εκπαίδευσης γονέων, στην βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων ενός παιδιού με ΔΑΦ, στην ενίσχυση των δεξιοτήτων των γονέων και στην βελτίωση συνδιαλλαγής γονέα–παιδιού. Η αποτελεσματικότητας της παρέμβασης αξιολογήθηκε μέσω ενός πειραματικού σχεδιασμού, πολλαπλών γραμμών βάσεων, ανά κατηγορία αντιδράσεων. Οι συμμετέχοντες είναι ένα παιδί, ηλικίας 4 ετών, με διάγνωση ΔΑΦ και οι δύο γονείς του. Το μοντέλο εκπαίδευσης γονέων συνδυάζει τις αρχές της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς και της Γενικής Θεωρίας Συστημάτων, ενώ ακολουθεί την Αναπτυξιακή προσέγγιση, εφαρμόζοντας νατουραλιστικές στρατηγικές διδασκαλίας. Η εφαρμογή του μοντέλου εκπαίδευσης γονέων, είχε θετικά αποτελέσματα για όλες τις μεταβλητές, που επιδέχτηκαν διδασκαλία. Ταυτόχρονα, παρατηρήθηκαν βελτιώσεις σε ορισμένες μεταβλητές που δεν αποτέλεσαν προς διδασκαλία στόχοι. Παράλληλα, τα θεραπευτικά αποτελέσματα γενικεύτηκαν στο σπίτι και διατηρήθηκαν σε βάθος χρόνου. Επομένως, μπορεί να θεωρηθεί ότι η εκπαίδευση γονέων παιδιών με ΔΑΦ, η οποία βασίζεται σε ένα σύνθετο μοντέλο προσεγγίσεων, παράγει πολλαπλά οφέλη για την πρόοδο παιδιών με ΔΑΦ και την ευημερία της οικογένειας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
ΔΑΦ, εκπαίδευση γονέων, κοινωνικές δεξιότητες, Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς, Γενική Θεωρία Συστημάτων, Αναπτυξιακή προσέγγιση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
260
Αριθμός σελίδων:
190
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.