Η διαφοροποιημένη παιδαγωγική από την οπτική εκπαιδευτικών παιδιών προσχολικής ηλικίας

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2879798 465 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-29
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Γκαραγκούνη Χριστίνα-Κασσιανή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σφυρόερα Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διαφοροποιημένη παιδαγωγική από την οπτική εκπαιδευτικών παιδιών προσχολικής ηλικίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διαφοροποιημένη παιδαγωγική από την οπτική εκπαιδευτικών παιδιών προσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
Η διαφοροποιημένη παιδαγωγική είναι η προσαρμογή της διδασκαλίας ώστε να
μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να ανταποκριθούν στις διαφορετικές ανάγκες των
μαθητών σε τάξεις μικτής ικανότητας λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές των
μαθητών τους. Αν και έχουν πραγματοποιηθεί πολλές έρευνες σχετικά με τα οφέλη
της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής υπάρχουν λίγες που αναδεικνύουν τον τρόπο
που αντιλαμβάνονται τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική οι νηπιαγωγοί, τις
πρακτικές που χρησιμοποιούν, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, καθώς και τι
θεωρούν ότι θα τους βοηθούσε να αξιοποιήσουν τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική
σε μεγαλύτερο βαθμό. Σε αυτά τα ζητήματα επικεντρώθηκε η συγκεκριμένη έρευνα,
αυτός ήταν ο σκοπός της και με βάση αυτά αναπτύχθηκαν τα ερευνητικά ερωτήματα
της έρευνας. Το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο βασίζεται η θεωρία της
διαφοροποίησης είναι ο οικοδομισμός. Η συγκεκριμένη έρευνα είναι ποιοτική καθώς
στόχος της ήταν να ερμηνεύσει και να κατανοήσει, ενώ η μέθοδος με την οποία
διεκπεραιώθηκε ήταν η ποιοτική συνέντευξη λόγω του ευέλικτου σχήματός της. 9
νηπιαγωγοί οι οποίες εργάζονται σε δημόσια, ελληνικά νηπιαγωγεία, με χρόνια
προϋπηρεσίας στο βιογραφικό τους και οι οποίες αξιοποιούν τη διαφοροποιημένη
παιδαγωγική απάντησαν στα ερευνητικά ερωτήματα:
1. Πώς αντιλαμβάνονται την έννοια της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής; 2. Εφαρμόζουν πρακτικές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής στην τάξη τους
και γιατί την επιλέγουν; 3. Ποιες πρακτικές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής χρησιμοποιούν
συνήθως στην τάξη τους; 4. Ποιες δυσκολίες και εμπόδια αντιμετωπίζουν ως προς την εφαρμογή της
διαφοροποιημένης παιδαγωγικής; 5. Τι θεωρούν ότι θα τους βοηθούσε να αξιοποιήσουν τη διαφοροποιημένη
παιδαγωγική σε μεγαλύτερο βαθμό;
Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την απομαγνητοφώνηση των συνεντεύξεων
αναλύθηκαν σε 2 φάσεις (διυποκειμενικότητα) με τη μέθοδο της ανάλυσης
περιεχομένου καθώς και με κατηγορίες ανάλυσης. Ως γενικότερα συμπέρασματα της
συγκεκριμένης έρευνας θα μπορούσαμε να πούμε, αρχικά, ότι τα προπτυχιακά
2

προγράμματα των νηπιαγωγών, τουλάχιστον όσον αφορά την προηγούμενη γενιά
των νηπιαγωγών, παρείχαν ελάχιστα έως καθόλου γνώσεις σχετικά με τη
διαφοροποιημένη παιδαγωγική. Επιπλέον, οι νηπιαγωγοί που εφαρμόζουν
πρακτικές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής επικεντρώνονται σχεδόν εξ
ολοκλήρου σε πρακτικές που αφορούν το γλωσσικό γραμματισμό και τις τέχνες,
ακόμα και όταν χρησιμοποιούν projects. Τέλος, αν και στους ορισμούς που έδωσαν
οι ερωτηθέντες νηπιαγωγοί, οι οποίες αξιοποιούν τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική,
δεν υπήρχαν παρερμηνείες ως προς αυτή παρατηρούμε ότι ανέφεραν δυσκολίες,
αλλά και λύσεις σε αυτές τις δυσκολίες, οι οποίες είναι αντιφατικές με τους ορισμούς
που δόθηκαν και συμπίπτουν με παγιωμένες αντιλήψεις και πεποιθήσεις καθώς και
με παρερμηνείες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
διαφοροποιημένη παιδαγωγική, νηπιαγωγείο, ορισμοί νηπιαγωγών, πρακτικές διαφοροποιημένης παιδαγωγικής, δυσκολίες εφαρμογής
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
25
Αριθμός σελίδων:
248
GARAG. ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΠΙΣΗΜΟ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο