Το Σχολικό Κλίμα ως Προστατευτικός Παράγοντας για τη Σχολική Προσαρμογή Εφήβων Μαθητών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2882017 455 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-17
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Σιέτου Δέσποινα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παυλόπουλος Βασίλης, Αναπληρωτής καθηγητής, Ψυχολογία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μόττη- Στεφανίδη Φρόσω, Καθηγήτρια, Ψυχολογία, ΕΚΠΑ
Τάνταρος Σπύρος, Καθηγητής, Ψυχολογία, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το Σχολικό Κλίμα ως Προστατευτικός Παράγοντας για τη Σχολική Προσαρμογή Εφήβων Μαθητών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το Σχολικό Κλίμα ως Προστατευτικός Παράγοντας για τη Σχολική Προσαρμογή Εφήβων Μαθητών
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση του σχολικού κλίματος ως ρυθμιστικού παράγοντα στη σχέση αντιξοότητας και σχολικής προσαρμογής, καθώς και ο ρόλος των συνθηκών αντιξοότητας και του σχολικού κλίματος στην προσαρμογή των μαθητών. Το δείγμα το αποτελούσαν 119 έφηβοι μαθητές από τις τρεις τάξεις του Λυκείου, που φοιτούσαν σε σχολείο της Αττικής. Η σχολική τους προσαρμογή αξιολογήθηκε με βάση τη σχολική τους επίδοση (περσινή συνολική βαθμολογία), τον αριθμό των απουσιών, τον αριθμό των ψυχολογικών συμπτωμάτων τους μέσα από το Ερωτηματολόγιο Δυνατοτήτων και Δυσκολιών (Strengths and Difficulties Questionnaire [SDQ] των Goodman, Meltzer, & Bailey, 1998) και τη σχολική πολιτική συμμετοχή τους μέσα από ένα αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο. Ο βαθμός αντιξοότητας που βίωναν οι μαθητές αξιολογήθηκε με ένα Ερωτηματολόγιο Γεγονότων Ζωής (Fthenakis & Minsel, 2002), ένα Ερωτηματολόγιο Οικονομικής Δυσπραγίας (Economic Hardship Questionnaire [EHQ] των Lempers, Clark-Lempers, & Simons, 1989) και με κοινωνικοδημογραφικά στοιχεία τα οποία θεωρούνται δείκτες επικινδυνότητας. Τέλος, το σχολικό κλίμα αξιολογήθηκε με την Κλίμακα Μέτρησης του Περιβάλλοντος της Σχολικής Τάξης για το Γυμνάσιο, των Ματσαγγούρα και Βούλγαρη (2012). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το σχολικό κλίμα μπορεί να λειτουργήσει ως ρυθμιστικός παράγοντας στη σχέση γεγονότων ζωής και απουσιών. Επιπλέον, βρέθηκαν σημαντικά ευρήματα αναφορικά με τη συσχέτιση των αντίξοων συνθηκών και του σχολικού κλίματος με τη σχολική προσαρμογή. Συζητούνται οι περιορισμοί της έρευνας και προτάσεις για μελλοντικές έρευνες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικό κλίμα, παράγοντες επικινδυνότητας, σχολική προσαρμογή, εφηβεία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
76
Αριθμός σελίδων:
59
Σιέτου διπλωματική εργασία(1)(2).pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο