Το σχέδιο στη Φλωρεντινή Αναγέννηση, Επιλογή έργων του Michelangelo Buonarroti (1475-1564) από το Ashmolean Museum – University of Oxford

Διπλωματική Εργασία uoadl:2884289 317 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία της Νεότερης Τέχνης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-30
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Γιάννη Αφροδίτη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημήτρης Παυλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ευθυμία Μαυρομιχάλη, Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Νικολέττα Γιαντσή Μελετιάδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μεσαιωνικής Ιστορίας της Δύσεως, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το σχέδιο στη Φλωρεντινή Αναγέννηση, Επιλογή έργων του Michelangelo Buonarroti (1475-1564) από το Ashmolean Museum – University of Oxford
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το σχέδιο στη Φλωρεντινή Αναγέννηση, Επιλογή έργων του Michelangelo Buonarroti (1475-1564) από το Ashmolean Museum – University of Oxford
Περίληψη:
Ο Michelangelo Buonarroti (1475-1564) υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους Ιταλούς καλλιτέχνες της ώριμης Αναγέννησης. Ζωγράφος, Γλύπτης, Αρχιτέκτονας αλλά και εξαιρετικός Σχεδιαστής εκπροσώπησε πιστά τις αρχές της Φλωρεντινής Σχολής, η οποία αντιμετώπιζε το «Σχέδιο/ Disegno» ως το θεμέλιο για τη δημιουργία ενός έργου τέχνης.
Στην παρούσα εργασία εξετάζεται η έννοια του Φλωρεντινού Αναγεννησιακού Σχεδίου μέσα από μια επιλογή έργων του Michelangelo από τη συλλογή του Ashmolean Museum of Art and Archaeology-University of Oxford. Η εργασία δομείται σε επτά κεφάλαια. Στα τέσσερα πρώτα θίγονται ζητήματα, όπως η διαμόρφωση της συλλογής του μουσείου από τον Sir Thomas Lawrence (1769-1880), θεωρητικές πραγματείες σχετικά με την έννοια του «Disegno» στην Ιταλική Αναγεννησιακή τέχνη, καθώς και η ίδρυση και λειτουργία της Ακαδημίας Σχεδίου (‘Academia del Disegno’) της Φλωρεντίας κατά τον 16ο αιώνα. Ένα από τα κεφάλαια αφιερώνεται στα διαφορετικά είδη αναγεννησιακών σχεδίων, τα υλικά και τις τεχνικές σχεδίασης. Στο κεφάλαιο αυτό, επιχειρείται η ελληνική μετάφραση τεχνικών όρων, ήδη παγιωμένων στη ξενόγλωσση βιβλιογραφία, όχι όμως και στην ελληνική. Επιπλέον, παράλληλα με τη σύγχρονη ορολογία, η οποία παρατίθεται σε τρεις γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, ιταλικά) αναφέρονται και οι αντίστοιχοι όροι ειδών και τεχνικών σχεδίασης που χρησιμοποιούνταν την εποχή του Michelangelo.
Τέλος, τα δύο επόμενα κεφάλαια αφιερώνονται στην καθαυτή καλλιτεχνική δημιουργία του Michelangelo. Τα σχέδια, που εξετάζονται εδώ, εντάσσονται σε δύο καλλιτεχνικά σύνολα· τη Mάχη στην Cascina, η οποία αφορά νωπογραφίες για την Αίθουσα του Μεγάλου Συμβουλίου στο Palazzo Vecchio στη Φλωρεντία (1501-1505) και τη δεύτερη φάση των νωπογραφιών της οροφής της Cappella Sistina στο Αποστολικό Παλάτι του Βατικανού (1511-12). Το τελευταίο κομμάτι της εργασίας αναφέρεται στην πρόσληψη του σχεδιαστικού έργου του Michelangelo διαχρονικά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Σχέδιο, Disegno, Αναγέννηση, Φλωρεντία, Michelangelo Buonarroti, Ashmolean Museum, Μάχη στην Cascina, Cappella Sistina
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
5
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
203
Αριθμός σελίδων:
138
Αφροδίτη Γιάννη.pdf (67 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο