Το παιχνίδι στη διδασκαλία της Βιολογίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2884651 365 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Βιολογίας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-11-03
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Πανδή Μαρίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπασιδέρη Ισιδώρα, Καθηγήτρια, Tμήμα Βιολογίας, ΕΚΠΑ
Μαυρικάκη Ευαγγελία, Καθηγήτρια, Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Κόλλια Ευαγγελία, Καθηγήτρια, Τμήμα Βιολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το παιχνίδι στη διδασκαλία της Βιολογίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το παιχνίδι στη διδασκαλία της Βιολογίας
Περίληψη:
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τις τελευταίες δεκαετίες η αυξανόμενη χρήση κυρίως ψηφιακών παιχνιδιών από τους μαθητές
όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών ερευνητών, σχετικά
με τη επίδραση των παιχνιδιών στη μάθηση, στη συγκράτηση της γνώσης αλλά και στα κίνητρα
για γνώση που παρέχονται μέσα από αυτά. Έντονο επίσης είναι το ενδιαφέρον που υπάρχει
διεθνώς για τη χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών γενικά
αλλά και της Βιολογίας ειδικότερα, ενώ στη χώρα μας ο αριθμός αντίστοιχων ερευνών είναι
περιορισμένος.
Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να εξετάσει την επίδραση που θα έχει το
παιχνίδι στη μάθηση και συγκράτηση των εννοιών της Γενετικής από μαθητές Γ’ Γυμνασίου, αλλά
και να ελέγξει το συναισθηματικό αποτέλεσμα που μπορεί να έχει, αυξάνοντας το ενδιαφέρον των
μαθητών για το μάθημα. Το δείγμα που χρησιμοποιήθηκε είναι 32 μαθητές της Γ’ τάξης Γυμνασίου
χωρισμένοι σε δύο ομάδες και η διδακτική ενότητα της Βιολογίας που επιλέχθηκε για την έρευνα
αναφέρεται στα αλληλόμορφα και στην κληρονομικότητα.
Ο τρόπος προσέγγισης έγινε μέσω δύο διαφορετικών διδακτικών παρεμβάσεων: στη μία ομάδα η
διδακτική παρέμβαση βασίστηκε στην παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας και στην άλλη ομάδα
βασίστηκε στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο που αξιοποιεί ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι Γενετικής με
κάρτες «Τα τερατάκια της Γενετικής». Οι μαθητές και των δύο ομάδων συμπλήρωσαν το ίδιο τεστ
αξιολόγησης πριν τις διδακτικές παρεμβάσεις, αμέσως μετά, και μετά το πέρας ενός μήνα από
αυτές. Η ομάδα που έπαιξε το παιχνίδι απάντησε και σε ένα ερωτηματολόγιο ελέγχου
κινητοποίησης από το παιχνίδι.
Με βάση τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε ότι η διδασκαλία που βασίστηκε στο παιχνίδι «Τα
τερατάκια της Γενετικής» απέφερε όμοια στατιστικά, μαθησιακά αποτελέσματα με τη διδασκαλία
μέσω του παραδοσιακού τρόπου. Η ομάδα όμως που έπαιξε το παιχνίδι, είχε κατά μέσο όρο
καλύτερες επιδόσεις από την ομάδα ελέγχου. Επιπλέον και οι δύο ομάδες, ένα μήνα μετά τις
παρεμβάσεις, συγκράτησαν στον ίδιο περίπου βαθμό τις έννοιες της Γενετικής. Το παιχνίδι όμως
δημιούργησε ένα ιδιαίτερο κλίμα ευφορίας μέσα στην τάξη, αυξάνοντας έτσι τα κίνητρα για
μάθηση.
Τέλος, τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας, συμφωνούν γενικά με αντίστοιχα προηγούμενων
σχετικών ερευνών, δημιουργούν όμως περαιτέρω ερωτήματα που δίνουν έναυσμα για νέα
διερεύνηση σε αυτό το πεδίο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Γενετική, παραδοσιακή διδασκαλία, εκπαιδευτικό παιχνίδι, παιχνίδι Γενετικής, κίνητρα μάθησης, μάθηση, αξιολόγηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
71
Αριθμός σελίδων:
87
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΠΑΝΔΗ ΜΑΡΙΝΑ Το παιχνίδι στη διδασκαλία της Βιολογίας.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.