Οι γλωσσικές δεξιότητες των νηπίων υπό το πρίσμα του αναδυόμενου γραμματισμού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2884717 175 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Προαγωγή ψυχικής υγείας - Πρόληψη ψυχιατρικών διαταραχών
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-11-04
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Χάλαρη Δήμητρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Βλασσοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ, Επιβλέπουσα
Ελένη Λαζαράτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Μαρίνα Οικονόμου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι γλωσσικές δεξιότητες των νηπίων υπό το πρίσμα του αναδυόμενου γραμματισμού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι γλωσσικές δεξιότητες των νηπίων υπό το πρίσμα του αναδυόμενου γραμματισμού
Περίληψη:
Η κατάκτηση του γραμματισμού αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο του σημερινού πολίτη, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιεί το προφορικό και λεκτικό σύστημα επικοινωνίας που διαθέτει. Η άποψη ότι τα παιδιά αρχίζουν να κατακτούν τις βασικές δομές του γραμματισμού μετά την είσοδό τους στην τυπική εκπαίδευση θεωρείται σήμερα παρωχημένη. Κοινώς αποδεκτή είναι σήμερα η άποψη ότι τα παιδιά αρχίζουν να δομούν τις γνώσεις τους σε σχέση με το γραμματισμό από τα πρώτα βήματα της ζωής τους και κατά τη διάρκεια της προσχολικής εκπαίδευσης. Επομένως, κάθε εμπειρία που βιώνει το παιδί στα πλαίσια της κοινωνικής επαφής με τον περίγυρό του, είναι μία εν δυνάμει εμπειρία γραμματισμού.
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των ικανοτήτων των παιδιών στο τέλος της Προσχολικής Εκπαίδευσης και ο καθοριστικός τους ρόλος στη διαμόρφωση τόσο ενός Αναλυτικού Προγράμματος όσο και στο σχεδιασμό του κατάλληλου πλαισίου διδασκαλίας.
Σε ένα πρώτο θεωρητικό επίπεδο παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά του αναδυόμενου γραμματισμού και αναδεικνύεται η σύνδεση οικογένειας και προσχολικού περιβάλλοντος με αυτό. Στη συνέχεια πραγματοποιείται μία έρευνα σε μια ομάδα 60 νηπίων σε δημόσια νηπιαγωγεία προκειμένου να μελετηθούν οι φωνολογικές τους ικανότητες στο ξεκίνημα της σχολικής διαδρομής. Χρησιμοποιήθηκαν τρεις δοκιμασίες όπου κάθε μία απαρτιζόταν από δύο τεστ συλλαβής και φωνήματος και η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων έγινε με τη χρήση του λογισμικού SPSS. Όπως παρατηρήθηκε τα αποτελέσματα επαληθεύουν και ισχυροποιούν την υπάρχουσα γνώση αναφορικά με την αναγνωστική λειτουργία και τη σχέση της με επιγλωσσικές και μεταγλωσσικές δεξιότητες, έχουν σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη των ικανοτήτων ανάγνωσης και γραφή και συνδέονται με την κατάκτηση της αλφαβητικής αρχής.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Γραμματισμός, Εκπαίδευση, Αναδυόμενος γραμματισμός, Γλωσσικές δεξιότητες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
43
Αριθμός σελίδων:
78
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Chalari Dimitra MSc.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.