Διερεύνηση της δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων από παιδιά προσχολικής ηλικίας, 4 και 5 ετών, αξιοποιώντας το προγραμματιζόμενο παιχνίδι bee-bot.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2887859 183 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-12-17
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Τσαπικούνη Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σφυρόερα Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα ΤΕΑΠΗ
Βούλγαρη Ηρώ (συνεπιβλέπουσα), Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα ΤΕΑΠΗ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων από παιδιά προσχολικής ηλικίας, 4 και 5 ετών, αξιοποιώντας το προγραμματιζόμενο παιχνίδι bee-bot.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων από παιδιά προσχολικής ηλικίας, 4 και 5 ετών, αξιοποιώντας το προγραμματιζόμενο παιχνίδι bee-bot.
Περίληψη:
Η επίλυση προβλημάτων αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της προσχολικής εκπαίδευσης. Η ανάπτυξη ικανοτήτων επίλυσης προβλήματος αποτελεί βασικό στόχο των σύγχρονων παιδαγωγικών προγραμμάτων. Μάλιστα, η επίλυση προβλημάτων υπό το πρίσμα της δημιουργικής σκέψης των παιδιών αποτελεί μια πρόκληση και ταυτόχρονα έναν υψηλής προτεραιότητας στόχο στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα.
Σκοπός στην παρούσα έρευνα είναι να διερευνηθούν οι διαδικασίες που ακολουθούν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, για να επιλύσουν ένα πρόβλημα υπό το πρίσμα της δημιουργικής σκέψης. Επιδιώκει να αναδείξει στρατηγικές που χρησιμοποιούν τα παιδιά αυτής της ηλικίας, για να επιλύσουν μια προβληματική κατάσταση, μια δοκιμασία με τη μορφή παιχνιδιού. Τα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία προκαλούνται να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους για αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις κάθε δραστηριότητας. Αρωγός σε αυτή τη διαδικασία είναι η τεχνολογία και το προγραμματιζόμενο παιχνίδι bee-bot, το οποίο χρησιμοποιήθηκε σε όλη τη διάρκεια της ερευνητικής παρέμβασης ως εργαλείο για την επίλυση των προβλημάτων στον επιδαπέδιο χάρτη, όπου κινείται.
Τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν προς διερεύνηση ήταν κατά πόσο ένα προγραμματιζόμενο παιχνίδι μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να επιλύσουν ένα πρόβλημα με δημιουργικό τρόπο και μέσα από ποιες διαδικασίες επιτυγχάνεται αυτός ο σκοπός. Επίσης, σε ποιο βαθμό καταφέρνουν να επιλύσουν το πρόβλημα που τους τίθεται κάθε φορά και τι είδους δυσκολίες αντιμετωπίζουν σε όλη αυτή τη διαδικασία επίλυσης.
Η έρευνα έχει τα χαρακτηριστικά μελέτης περίπτωσης και συμμετείχαν σε αυτή δεκαοκτώ μαθητές από ιδιωτικό Νηπιαγωγείο της Αγίας Παρασκευής στην Αθήνα, οι οποίοι έλαβαν μέρος στα παιχνίδια που οργανώθηκαν στο σχολείο για την διερεύνηση του θέματος της εργασίας.
Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η εκπαιδευτική ρομποτική, σε συνδυασμό με το ελεύθερο και ανοικτό περιβάλλον για μάθηση, που μπορεί να αναπτυχθεί στο χώρο του νηπιαγωγείου, προωθεί την έκφραση της δημιουργικότητας των παιδιών που εμπλέκονται σ’ αυτές τις διαδικασίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: Επίλυση προβλήματος, Δημιουργική σκέψη, Προγραμματιζόμενο παιχνίδι, Προσχολική ηλικία.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
90
Αριθμός σελίδων:
119
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΣΑΠΙΚΟΥΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο