«Ταξιδεύοντας με τις νεράιδες μέσα από τους θρύλους, τους μύθους και τα παραμύθια της Κρητικής Λαϊκής παράδοσης»- Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα για παιδιά Προσχολικής και Πρωτοσχολικής ηλικίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2894932 312 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λαογραφία και Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-16
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Κρητικάκη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ρέα Κακάμπουρα, Αναπλ. Καθηγήτρια Λαογραφίας, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α. (επιβλέπουσα)
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής Ψυχοκοινωνιολογίας της Σχολικής Τάξης, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α. (συνεπιβλέπων)
Κωνσταντίνα Τσώλη, Επικ. Καθηγήτρια Σχολικής Παιδαγωγικής και Πρακτικής Άσκησης, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α .(συνεπιβλέπουσα)
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Ταξιδεύοντας με τις νεράιδες μέσα από τους θρύλους, τους μύθους και τα παραμύθια της Κρητικής Λαϊκής παράδοσης»- Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα για παιδιά Προσχολικής και Πρωτοσχολικής ηλικίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Ταξιδεύοντας με τις νεράιδες μέσα από τους θρύλους, τους μύθους και τα παραμύθια της Κρητικής Λαϊκής παράδοσης» -Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα για παιδιά Προσχολικής και Πρωτοσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
H παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία ασχολείται με την προσέγγιση στοιχείων της λαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς της Κρήτης. Συγκεκριμένα μέσα από ένα Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα για παιδιά Προσχολικής και Πρωτοσχολικής ηλικίας, πρόκειται να αναδειχθεί η παρουσία των νεράιδων σε τρία είδη της λαϊκής λογοτεχνίας της Κρήτης τους θρύλους, τους μύθους και τα λαϊκά παραμύθια. Οι νεράιδες αποτελούν μυθικά πλάσματα τα οποία συναντούμε σε μύθους και θρύλους σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο. Περιγράφονται άλλοτε ως πολύ όμορφες, αιθέριες γυναικείες παρουσίες που αρέσκονται στο χορό και στο τραγούδι και ως άσχημες και κακόβουλες. Ζουν συνήθως κοντά σε ρυάκια, λίμνες ή ποτάμια. Στην Κρήτη ονομάζονται και ανεράγδεςή γελλούδες ή ανεράδες. Στο νησί υπάρχουν αρκετοί θρύλοι και μύθοι που σχετίζονται με τις νεράιδες όπως και πολλά τοπωνύμια σχετικά μ αυτές. Ως στοιχείο της κρητικής λαϊκής παράδοσης, οι νεράιδες μπορούν να αποτελέσουν το ερέθισμα για μια ευρύτερη προσέγγιση της από παιδιά μικρής ηλικίας. Αυτό μπορεί να γίνει στα πλαίσια εκπαιδευτικών προγραμμάτων με ποικιλία δράσεων.
Αντικείμενο του Εκπαιδευτικού Πολιτιστικού Προγράμματος της παρούσας εργασίας είναι οι νεράιδες μέσα στους θρύλους, τους μύθους και τα παραμύθια της κρητικής λαϊκής παράδοσης. Με αφόρμηση αυτά τα μυθικά πλάσματα τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με την τοπική ιστορία και με πολιτιστικά στοιχεία της ιδιαίτερης πατρίδας τους. Η υλοποίηση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος θα στηρίζεται στην βιωματική και παιγνιώδη μάθηση και στην συμμετοχική παρατήρηση, βασισμένη σε παιδαγωγικές θεωρίες μάθησης για παιδιά Προσχολικής και Πρωτοσχολικής ηλικίας και έχει χαρακτηριστικά της μεθόδου Project. Προτείνεται να υλοποιηθεί σε παιδιά Προσχολικής και Πρωτοσχολικής ηλικίας, Νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου, είτε στην μη τυπική εκπαίδευση σε συνέργεια με κάποιο πολιτιστικό φορέα. Στην παρούσα εργασία το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο μη τυπικής εκπαίδευσης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
Λαϊκός πολιτισμός, νεράιδες, κρητική λαϊκή παράδοση (θρύλοι, μύθοι, παραμύθια), τοπική ταυτότητα, Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
70
Αριθμός σελίδων:
122
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΚΡΗΤΙΚΑΚΗ ΜΑΡΙΑ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_2020.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.