Η χρήση του ιστορικού συγκειμένου ως ερμηνευτικού εργαλείου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2895683 305 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-23
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Πεϋρέτ Καρολίνα-Ελεονόρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτρια Παιδαγωγικής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Μιχάλης, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Μαρία Μαμούρα, Εντεταλμένη Διδάσκουσα και Διδάκτωρ Παιδαγωγικής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η χρήση του ιστορικού συγκειμένου ως ερμηνευτικού εργαλείου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η χρήση του ιστορικού συγκειμένου ως ερμηνευτικού εργαλείου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας
Περίληψη:
Η παρούσα ποιοτική έρευνα διερευνά τη χρήση του ιστορικού συγκειμένου ως ερμηνευτικού εργαλείου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, εξετάζει την επιρροή που ενδεχομένως ασκεί το ιστορικό συγκείμενο στη συμμετοχή και την ποιότητα των απαντήσεων των μαθητών, όταν τους παρέχεται κατά την ερμηνευτική διαδικασία και όχι από την αρχή της διδασκαλίας. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού διενεργήθηκε μία έρευνα σχεδιασμού, στο πλαίσιο της οποίας έγιναν τέσσερις διδακτικές παρεμβάσεις, ενώ ως μέσα συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν η συμμετοχική παρατήρηση και η συνέντευξη σε ομάδα εστίασης. Μέσα από την επεξεργασία των δεδομένων με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης προέκυψε ότι το ιστορικό συγκείμενο είναι χρήσιμο ως ερμηνευτικό εργαλείο, όταν το διδασκόμενο κείμενο είναι αρκετά απαιτητικό, ώστε να χρειάζονται οι μαθητές υποστήριξη κατά την ερμηνευτική διαδικασία. Παράλληλα, φάνηκε να επηρεάζονται ως προς την κατανόηση και την δυνατότητα αυτενέργειας, ενώ ορισμένοι μαθητές ήταν σε θέση και να αντιληφθούν το ιστορικό συγκείμενο ως ερμηνευτικό εργαλείο. Όσον αφορά την ποιότητα των απαντήσεών τους, οι μαθητές ήταν σε θέση να τεκμηριώσουν τις ερμηνευτικές τους υποθέσεις, να προβούν σε πρωτότυπες ερμηνείες, αλλά και να διατυπώσουν τους δικούς τους τίτλους για τα διδασκόμενα κείμενα, οι οποίοι ενίοτε περιελάμβαναν στοιχεία του ιστορικού συγκειμένου. Συμπερασματικά, το ιστορικό συγκείμενο πρέπει να εντάσσεται στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας υπό προϋποθέσεις, ενώ καθοριστικής σημασίας είναι η διαφοροποίηση της διδασκαλίας, ο ρόλος του πλαισίου μέσα στο οποίο εντάσσεται, αλλά και ο ρόλος του εκπαιδευτικού που διεξάγει το μάθημα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
λογοτεχνική εκπαίδευση, ιστορικό συγκείμενο, ερμηνεία, έρευνα σχεδιασμού
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
67
Αριθμός σελίδων:
160
Η χρήση του ιστορικού συγκειμένου ως ερμηνευτικού εργαλείου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας-Πεϋρέτ Καρολίνα.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο