Η αξιοποίηση της βιωματικής μάθησης στο πλαίσιο της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2895912 252 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική: Διδακτική - Προγράμματα Σπουδών
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-27
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Παινέση Μαριάννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασίλειος Πανταζής - Καθηγητής Π.Τ.Π.Ε Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Ιωάννης Βρεττός - Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Θωμάς Μπαμπάλης - Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η αξιοποίηση της βιωματικής μάθησης στο πλαίσιο της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αξιοποίηση της βιωματικής μάθησης στο πλαίσιο της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης
Περίληψη:
Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από παγκόσμια αστάθεια και αβεβαιότητα, η κοινωνική συνοχή και η κοινωνική ενότητα αποτελούν ύψιστης σημασίας προτεραιότητα για την κοινωνία μας. Υπό αυτό το πρίσμα, κρίνεται πρωτεύουσα και η αντιμετώπιση του ρατσισμού που καταστρατηγεί σε καθημερινή βάση την κοινωνική ενότητα. Το φαινόμενο αυτό, έντονο και στις σχολικές αίθουσες δημιουργεί στα θύματά του αισθήματα δυσφορίας, κατωτερότητας ακόμη και επιθετικότητα ενώ πολλές φορές οδηγεί στην σχολική διαρροή. Για τον λόγο αυτόν , το φαινόμενο αυτό αναλύεται εκτενώς και προτείνονται τρόποι αντιμετώπισής του μέσω της εκπαίδευσης.
Ως ρατσισμός μπορεί να θεωρηθεί η άνιση και άδικη μεταχείριση ορισμένων ανθρώπων ή ορισμένων ομάδων ανθρώπων με αφορμή κάποιο ή κάποια χαρακτηριστικά τους. Οι αντιλήψεις που επικρατούν για ορισμένους ανθρώπους λόγω κάποιων χαρακτηριστικών τους καλούνται προκαταλήψεις. Η εν λόγω διδασκαλία αφορά όλους τους μαθητές, υποστηρίζει την κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα και σκοπεύει την πρόληψη και την αντιμετώπιση παντός είδους ρατσισμό. Ιδανικός τρόπος για την εφαρμογή της αντιρατσιστικής διδασκαλίας είναι η αξιοποίησης της βιωματικής μάθησης, που έχει σκοπό την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Μέσω της βιωματικής μάθησης και διδασκαλίας, οι μαθητές έρχονται πιο κοντά, μαθαίνουν να συνεργάζονται, να αλληλοβοηθούνται και να σέβονται ο ένας τον άλλον.
Η παρούσα μελέτη, λοιπόν, ασχολείται με την αξιοποίηση της βιωματικότητας για την καταπολέμηση του ρατσισμού. Πιο συγκεκριμένα, αποσκοπεί στο να δείξει
πως ακριβώς μπορεί να αξιοποιηθεί η βιωματική διδασκαλία στο πλαίσιο της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης και να αναδείξει τις απόψεις των εκπαιδευτικών πάνω σε αυτό το θέμα. Η ποιοτική έρευνα διεξήχθη κατά τους μήνες Μάιο και Ιούνιο του ημερολογιακού έτους 2018 και συμμετέχοντες απετέλεσαν εν ενεργεία εκπαιδευτικοί από τα ακόλουθα δημόσια δημοτικά σχολεία - 1ο δημοτικό σχολείο Βριλησσίων, 5ο δημοτικού σχολείο Γαλατσίου και 48ο δημοτικό σχολείο Αθηνών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
ρατσισμός, προκατάληψη, αντιρατσιστική διδασκαλία, βιωματική μάθηση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
53
Αριθμός σελίδων:
204
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Αντιρατσιστική-Βιωματική-Τελικό (1).pdf 27.1.2020.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.