Ένταξη και εκπαίδευση Ρομά: Μια βιογραφική αφηγηματική προσέγγιση σε άτομα ρόμικης καταγωγής που έχουν διαγράψει μια επιτυχημένη εκπαιδευτική - σχολική διαδρομή.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2896899 252 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-03-10
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Σαλαμέτη Δέσποινα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χρήστος Παρθένης, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ένταξη και εκπαίδευση Ρομά: Μια βιογραφική αφηγηματική προσέγγιση σε άτομα ρόμικης καταγωγής που έχουν διαγράψει μια επιτυχημένη εκπαιδευτική - σχολική διαδρομή.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ένταξη και εκπαίδευση Ρομά: Μια βιογραφική αφηγηματική προσέγγιση σε άτομα ρόμικης καταγωγής που έχουν διαγράψει μια επιτυχημένη εκπαιδευτική - σχολική διαδρομή.
Περίληψη:
Ο κοινωνικός και εκπαιδευτικός αποκλεισμός αποτελούν καταστάσεις που χαρακτηρίζουν τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και οι Ρομά, ως ειδική ομάδα πληθυσμού που βρίσκεται σε μειονεκτική θέση ως προς την ομαλή ένταξή της στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Αναγνωρίζοντας την πολύ στενή σχέση μεταξύ εκπαιδευτικού και κοινωνικού αποκλεισμού καθώς και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν αμφίδρομα οι δύο αυτές καταστάσεις, έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες ποσοτικού και ποιοτικού περιεχομένου οι οποίες προσπαθούν να παρουσιάσουν, να αναλύσουν, να ερμηνεύσουν τα αίτια του εκπαιδευτικού αποκλεισμού και της σχολικής αποτυχίας των μαθητών ρόμικης καταγωγής βάσει συγκεκριμένων κοινωνιολογικών θεωριών καθώς και να προτείνουν λύσεις και καλές πρακτικές που μπορούν να συμβάλουν στη σχολική «επιτυχία» των μαθητών αυτών.
Αυτή ακριβώς η σχολική «επιτυχία» που συναντάται σε πολύ μικρό ποσοστό μεταξύ των μαθητών ρόμικης καταγωγής, αποτέλεσε και την αφετηρία εκπόνησης της παρούσας εργασίας. Πιο συγκεκριμένα, θεωρήθηκε πως θα είχε ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον να εξετάσουμε τις εμπειρίες ζωής ατόμων ρόμικης καταγωγής τα οποία ανήκουν σε αυτό το πολύ μικρό ποσοστό που έχει συνεχίσει σε μεταλυκειακές σπουδές, έχει εισαχθεί στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση ή /και έχει ήδη αποφοιτήσει από αυτή, ποιοι παράγοντες συνέβαλαν ώστε να έχουν μια «επιτυχημένη» εκπαιδευτική διαδρομή καθώς και τη σύνδεση αυτής με την κοινωνική ένταξη ή/και τον κοινωνικό αποκλεισμό τους.
Λόγω της δυνατότητας που παρέχει για τη διερεύνηση ποιοτικών χαρακτηριστικών, συναισθημάτων και κοινωνιολογικού υλικού, ως κατάλληλη ερευνητική επιλογή επιλέχθηκε η βιογραφική αφηγηματική προσέγγιση και ως εκ τούτου διεξήχθησαν βιογραφικές αφηγηματικές συνεντεύξεις σε δείγμα που επιλέχθηκε με τη μέθοδο της σκόπιμης δειγματολοψίας. Στο πλαίσιο ανάλυσης των δεδομένων που συλλέχθηκαν, ακολουθήθηκε μια πολυεπίπεδη επεξεργασία, η οποία περιλαμβάνει τα στάδια που προτείνει ο Schutze (1984) και ο Τσιώλης (2006) για την ανάλυση των βιογραφικών κειμένων.
Η παραπάνω έρευνα έδωσε σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία επιβεβαιώνουν μεν πορίσματα σχετικών ερευνών για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές ρόμικης καταγωγής στην εκπαιδευτική και κοινωνική τους ένταξη λόγω των τυπικών πολιτισμικών, εκπαιδευτικών, οικονομικών και κοινωνικών χαρακτηριστικών που χαρακτηρίζουν τους ίδιους και τις οικογένειές τους, αναγνωρίζουν δε στα άτομα μια πιο αυτόνομη δράση που εκπορεύεται από τη δική τους πρόθεση, τα προσωπικά τους κίνητρα, το χαρακτήρα, κ.ά
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
κοινωνικός αποκλεισμός, εκπαιδευτικός αποκλεισμός, αφηγήσεις ζωής, Ρομά, σχολική αποτυχία, σχολική επιτυχία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
52
Αριθμός σελίδων:
109
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ εργασία_ΑΜ215040.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.