Το λογοτεχνικό κείμενο ως αισθητικό αντικείμενο: Μια παραγνωρισμένη διάσταση στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών και διδακτικές πρακτικές.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2896964 331 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-02-09
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Βάρσου Μαρία-Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φρυδάκη Ευαγγελία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τµήµατος Φ.Π.Ψ., του Ε.Κ.Π.Α.
Μαμούρα Μαρία, Συνεργάτης, Εντεταλμένη διδασκαλίας του Τμήματος Φ.Π.Ψ., του Ε.Κ.Π.Α.
Σπανός Γεώργιος, Ομότιμος Καθηγητής, Τομέας Παιδαγωγικής, Τμήμα Φ.Π.Ψ., του Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το λογοτεχνικό κείμενο ως αισθητικό αντικείμενο: Μια παραγνωρισμένη διάσταση στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών και διδακτικές πρακτικές.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το λογοτεχνικό κείμενο ως αισθητικό αντικείμενο: Μια παραγνωρισμένη διάσταση στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών και διδακτικές πρακτικές.
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα εντάσσεται στο πεδίο της Διδακτικής του μαθήματος της Λογοτεχνίας. Σκοπός της είναι να μελετηθεί, αρχικά, το κατά πόσον οι εκπαιδευτικοί έχουν αντίληψη, ως ενήλικες αναγνώστες, αλλά και ως διδάσκοντες, της αισθητικής υπόστασης του λογοτεχνικού λόγου˙ δευτερευόντως, αν αναδεικνύουν κατά τη διδακτική πράξη την Ομορφιά του λογοτεχνικού λόγου, και με ποιους τρόπους.
Η εργασία αυτή χωρίζεται σε 3 μέρη: το Θεωρητικό, το Ερευνητικό και τα Συμπεράσματα. Στο θεωρητικό μέρος, αρχικά, επιχειρείται να διερευνηθεί το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου Ομορφιά στην Τέχνη, όπως παρουσιάζεται από τους πιο σημαντικούς αισθητικούς φιλοσόφους ανά τους αιώνες˙ στη συνέχεια, γίνεται προσπάθεια να αναδειχθεί το κατά πόσον η Ομορφιά, και η Αισθητική γενικότερα, αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του λογοτεχνικού λόγου, μέσα από τη σύνδεση της φιλοσοφικής προσέγγισης του όρου με τα διάφορα επιστημολογικά παραδείγματα που αναπτύχθηκαν στο πεδίο της Λογοτεχνίας και επηρέασαν τη μεταφορά της στην τάξη˙ τέλος, επιχειρείται η προσέγγιση των διδακτικών πρακτικών που είναι δυνατόν να αναδείξουν την αισθητική διάσταση του λογοτεχνικού κειμένου στη διδακτική πράξη.
Το ερευνητικό μέρος αποτελεί μελέτη τριών περιπτώσεων εκπαιδευτικών Λυκείου. Για να απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα, έγινε συλλογή ποιοτικών δεδομένων, μέσω των μεθόδων της παρατήρησης και της διενέργειας συνεντεύξεων και ακολούθησε ανάλυση δεδομένων, μέσω της ποιοτικής ανάλυσης λόγου.
Τα συμπεράσματα της έρευνας αναδεικνύουν, αρχικά, το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί που έλαβαν μέρος στην έρευνα έχουν αντίληψη της αισθητικής διάστασης της Λογοτεχνίας. Δεύτερον, διαφαίνεται ότι η αντίληψή τους αυτή διαπερνά τις διδασκαλίες τους, καθώς διαχειρίζονται το μάθημα με τρόπους που φέρνουν στην επιφάνεια την αισθητική διάσταση του λογοτεχνικού κειμένου. Έτσι, αναδύεται μια σύνδεση μεταξύ αυτών των δυο παραμέτρων.
Ακολουθούν το Παράρτημα και οι Βιβλιογραφικές αναφορές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Λογοτεχνία, Ομορφιά, Τέχνη, αισθητικές θεωρίες, Διδακτική της Λογοτεχνίας, ερμηνευτικός διάλογος
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
81
Αριθμός σελίδων:
177
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗfinal.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο