Η σχέση ατομικών παραγόντων και των διαστάσεων γονικότητας με τη σύναψη φιλικών σχέσεων για εφήβους μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2899173 303 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-03-10
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Ζαλαταριώφ Αναστασία-Ειρήνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παναγιώτης Λιανός, Διδάκτωρ, Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ (επόπτης)
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ
(μέλος)
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ (μέλος)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η σχέση ατομικών παραγόντων και των διαστάσεων γονικότητας με τη σύναψη φιλικών σχέσεων για εφήβους μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η σχέση ατομικών παραγόντων και των διαστάσεων γονικότητας με τη σύναψη φιλικών σχέσεων για εφήβους μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου
Περίληψη:
Περίληψη
Οι πρακτικές ανατροφής των γονέων καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη μετέπειτα διαμόρφωση των κοινωνικών τους σχέσεων. Οι έφηβοι των οποίων οι γονείς έχουν υιοθετήσει αυταρχικά ή επιτρεπτικά στυλ γονικότητας παρουσιάζουν έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων στις σχέσεις με συνομηλίκους. Από την άλλη, οι γονείς που υιοθετούν δημοκρατικές πρακτικές ανατροφής προετοιμάζουν τα παιδιά τους να διαμορφώνουν πιο λειτουργικές σχέσεις με τους συνομηλίκους και να δημιουργήσουν φιλίες υψηλότερης ποιότητας. Στην παρούσα ερευνητική εργασία επιχειρήθηκε να μελετηθεί η σχέση της γονικότητας και ατομικών παραγόντων με την ποιότητα της φιλίας εφήβων. Στην έρευνα συμμετείχαν 310 μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου από σχολεία της Αττικής οι οποίοι συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς για τη γονικότητα, τις λειτουργίες της φιλίας και άλλους δημογραφικούς παράγοντες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι πράγματι το φύλο, η ηλικία καθώς και η οικογενειακή κατάσταση συσχετίζονται με τις φιλίες που κάνουν οι έφηβοι. Μάλιστα, φάνηκε ότι ο σημαντικότερος προβλεπτικός παράγοντας της ποιότητας των φιλικών σχέσεων των εφήβων είναι το φύλο, η ηλικία και ακολουθεί το στυλ γονικότητας της μητέρας. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι τα κορίτσια είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν μεγαλύτερα επίπεδα βοήθειας και συντροφικότητας στις φιλικές τους σχέσεις. Οι μαθητές-τριες της Α΄Λυκείου επίσης, είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν υψηλοτέρα επίπεδα αξιόπιστης συμμαχίας και εγγύτητας. Επίσης, η συναισθηματική ζεστασιά της μητέρας φαίνεται να εξηγεί ένα μικρό ποσοστό της διακύμανσης στα επίπεδα συντροφικότητας, βοήθειας, αυτοεπιβεβαίωσης και συναισθηματικής ασφάλειας των φιλιών των εφήβων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
γονικότητα, προσκόλληση, πρακτικές ανατροφής, φιλικές σχέσεις, έφηβοι
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
03
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
168
Αριθμός σελίδων:
112
Η σχέση ατομικών παραγόντων και των διαστάσεων γονικότητας με τη σύναψη φιλικών σχέσεων για εφήβους μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου (6).pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο