Οι πηγές συναισθηματικής έντασης (στρες) και η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών. Η περίπτωση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Δ' Αθήνας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2915964 217 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-06-15
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Δανοκίζης Αθανάσιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φασούλης Κωνσταντίνος, Ομότιμος Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Τσώλη Κωνσταντίνα, Επίκουρη καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι πηγές συναισθηματικής έντασης (στρες) και η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών. Η περίπτωση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Δ' Αθήνας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι πηγές συναισθηματικής έντασης (στρες) και η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών. Η περίπτωση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Δ' Αθήνας
Περίληψη:
Θεωρητικό πλαίσιο. Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού θεωρείται από τα πλέον στρεσογόνα και η επαγγελατική εξουθένωση, που είναι το αποτέλεσμα της ανεπιτυχούς αντιμετώπισης του χρόνιου στρες, χαρακτηρίζεται από συναισθηματική εξάντληση, αποπροσωποποίηση και μειωμένη προσωπική επίτευξη, με πολλές επιπτώσεις σε ατομικό, διαπροσωπικό και οργανωτικό επίπεδο.
Μεθοδολογική προσέγγιση. Στην παρούσα ερευνητική μελέτη, που συμμετείχαν 123 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Δ' Αθήνας, χρησιμοποιήθηκαν το Ερωτηματολόγιο Δημογραφικών Στοιχείων (Μούζουρα, 2005), το Ερωτηματολόγιο Πηγών Συναισθηματικής Έντασης (Μούζουρα, 2005) και το Μaslach Βurnout Ιnventory για εκπαιδευτικούς (Maslach & Jackson, 1986, ό.α. σε Μούζουρα, 2005), προκειμένου να συλλεγούν τα δεδομένα, ενώ η στατιστική ανάλυση έγινε μέσω του SPSS 20.0.
Ερευνητικά ευρήματα. Οι τρεις πρώτες πηγές στρες των εκπαιδευτικών του δείγματος είναι ο ανεπαρκής μισθός, η μη υποστήριξη από ειδικούς και η έλλειψη ενδιαφέροντος και κινήτρων από μαθητές μαζί με τις αλλαγές εκπαιδευτικής πολιτικής. Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί βιώνουν μεσαία επίπεδα στρες σε κάθε παράγοντα που προέκυψε από την παραγοντική ανάλυση, ενώ, ως προς τις διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης, βιώνουν μεσαία επίπεδα συναισθηματικής εξάντλησης, χαμηλά επίπεδα αποπροσωποποίησης και μεσαία επίπεδα προσωπικής επίτευξης. Επιπλέον, όλοι οι παράγοντες του στρες σχετίζονται με τη συναισθηματική εξάντληση, ενώ ορισμένοι από αυτούς (θέματα σχετικά με την έλλειψη χρόνου και το φόρτο εργασίας, θέματα σχετικά με τους υλικούς και ανθρώπινους πόρους, θέματα σχετικά με τη διοίκηση) μπορούν να την προβλέψουν.
Γενικά συμπεράσματα. Οι σοβαρότερες πηγές στρες των εκπαιδευτικών του δείγματος απορρέουν από τις σύγχρονες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες, τη φύση του επαγγέλματος και τη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Η έγκαιρη αναγνώρισή τους και η διαπίστωση των αιτιωδών σχέσεων μεταξύ του στρες και της εξουθένωσης μπορεί να βοηθήσει τους εμπλεκόμενους στο σχεδιασμό παρεμβάσεων για τη μείωση του στρες και την αποφυγή της εξουθένωσης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Εργασία, Στρες, Εκπαιδευτικοί, Εξουθένωση, Ερωτηματολόγιο
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
169
Αριθμός σελίδων:
207
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Danokizis_Athanasios_Master.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.