Αντιλήψεις εκπαιδευτικών και διευθυντών για τη μετασχηματιστική ηγεσία και τη συναισθηματική νοημοσύνη στους σχολικούς οργανισμούς πρωτοβάθμιας εκπαιδευσης στη Β περιφέρεια Αθηνών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2917252 272 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-06-24
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Πλουμιστού Παρασκευή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνα Τσώλη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών και διευθυντών για τη μετασχηματιστική ηγεσία και τη συναισθηματική νοημοσύνη στους σχολικούς οργανισμούς πρωτοβάθμιας εκπαιδευσης στη Β περιφέρεια Αθηνών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών και διευθυντών για τη μετασχηματιστική ηγεσία και τη συναισθηματική νοημοσύνη στους σχολικούς οργανισμούς πρωτοβάθμιας εκπαιδευσης στη Β περιφέρεια Αθηνών
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι να ερευνηθεί κατά πόσο οι διευθυντές σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ασκούν μετασχηματιστική ηγεσία και αν διακατέχονται από βασικές δεξιότητες συναισθηματικής νοημοσύνης σύμφωνα με τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών αλλά και των ίδιων. Επίσης μελετάται αν οι διευθυντές οι οποίοι έχουν γνωρίσματα συναισθηματικής νοημοσύνης ασκούν πρακτικές μετασχηματιστικής ηγεσίας.
Στην έρευνα συμμετείχαν 30 διευθυντές και 100 εκπαιδευτικοί των δημοτικών σχολείων των βορείων προαστίων της Αττικής. Κατά την έρευνα οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο σχετικά με το αν και σε ποιο βαθμό ο διευθυντής τους διακατέχεται από ιδιότητες συναισθηματικής νοημοσύνης και αν ασκεί και σε ποιο βαθμό πρακτικές μετασχηματιστικής ηγεσίας. Αντίστοιχα ερωτηματολόγια αυτό-έρευνας κλήθηκαν να συμπληρώσουν οι διευθυντές σχετικά με το τι πιστεύουν οι ίδιοι για τον εαυτό τους.
Οι απαντήσεις των εκπαιδευτικών έδειξαν ότι οι διευθυντές τους έχουν συναισθηματική νοημοσύνη σε πολύ μεγάλο βαθμό και ταυτόχρονα ασκούν μετασχηματιστική ηγεσία σε μεγάλο βαθμό. Σχετικά με τα γνωρίσματα συναισθηματικής νοημοσύνης που κατέχουν, σχεδόν όλοι οι διευθυντές απάντησαν θετικά σε μέγιστο βαθμό για τον εαυτό τους ενώ όσον αφορά την εφαρμογή πρακτικών μετασχηματιστικής ηγεσίας οι απαντήσεις τους ήταν θετικές σε πολύ μεγάλο βαθμό. Επίσης υπολογίστηκε ο συντελεστής συσχέτισης των απαντήσεων της συναισθηματικής νοημοσύνης με αυτές της μετασχηματιστικής ηγεσίας. Όσον αφορά τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών ο συντελεστής συσχέτισης ήταν υψηλός (r=0.829), το οποίο σημαίνει ότι υπάρχει πολύ ισχυρή συσχέτιση μεταξύ συναισθηματικής νοημοσύνης και μετασχηματιστικής ηγεσίας. Όσον αφορά τις απαντήσεις των διευθυντών ο συντελεστής συσχέτισης ήταν χαμηλότερος (r=0.631) γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει συσχέτιση αλλά σε μικρότερο βαθμό, επειδή οι διευθυντές αυτο-αξιολογήθηκαν θετικότερα στη συναισθηματική νοημοσύνη από ότι στη μετασχηματιστική ηγεσία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
συναισθηματική νοημοσύνη, μετασχηματιστική ηγεσία, διοίκηση, εκπαίδευση, σχολικός οργανισμός, πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
111
Αριθμός σελίδων:
147
ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΣΤΟΥΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗ Β ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΘΗΝΩΝ.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο